Lärandemål
Kursen förbereder för undervisning i ämnet bild i grundskolans tidigare år. Målet är att den studerande efter avslutad kurs har kunskaper om hur man kan stimulera elever att utforska olika bildmediers uttrycksmöjligheter och elevernas förmåga att gestalta erfarenheter, tankar och kunskaper med hjälp av bild- och medieskapande. Stor vikt läggs också vid att den studerande utvecklar sin förmåga att analysera och samtala om olika slags bilder.
Delkurser
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- skapa tvådimensionella bilder med hantverksmässiga och digitala tekniker på en grundläggande nivå
- redogöra för grunderna i bildkomposition och färglära samt kunna tillämpa dessa kunskaper i eget bildskapande
- reflektera över hur man kan stimulera elevers förmåga och lust att undersöka det tvådimensionella bildskapandet uttrycksmöjigheter och att använda bilder och bildskapande i skolarbetet.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- använda olika tredimensionella material och tekniker i visuell gestaltning
- redogöra för begreppen estetik och estetiska lärprocesser samt reflektera över bilder och bildskapande som pedagogiska verktyg
- visa förtrogenhet med och reflektera över mål, innehåll och kunskapskrav i bildämnets kursplan för grundskolans år 1-6 samt visa kännedom om betygssättning och bedömning i ämnet bild.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- visa grundläggande kunskaper i att använda digital stillbildskamera och i att använda digital teknik för bildbehandling och produktion av rörliga bilder
- visa kännedom om filmpedagogiska arbetssätt
- använda olika teorier vid analys av barns bildskapande och reflektera över pedagogiska konsekvenser av teoriernas tillämpning i skolans kontext
- reflektera över visuella uttryck och digitala mediers roll i barns utveckling och lärande.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- redogöra för grunderna i bildanalys och bildperception samt kunna använda dessa vid analys av olika slags bilder
- visa överblick över bildkonstens utveckling och diskutera samtida visuella uttryck
- samtala om olika bildgenrers uttryck, innehåll och funktion samt visa kännedom om hur både konstbilder och massmediebilder kan användas som en pedagogisk resurs i undervisningen.
Innehåll
Kursen består av fyra delkurser. I samtliga delkurser behandlas lärande inom bildområdet.
Delkurser
I delkursen behandlas tvådimensionell bildframställning med både hantverksmässiga och digitala tekniker med fokus på färglära och måleri, bildkomposition, teckning samt olika tryckmetoder. Den studerande undersöker och experimenterar med olika uttrycksmöjligheter och reflekterar över hur bildskapande kan användas i olika sammanhang i undervisningen. Ämnesdidaktiska aspekter diskuteras parallellt med det egna bildskapandet.
I denna delkurs utforskar den studerande det tredimensionella skapandets uttrycksmöjligheter och tillämpar de hantverksmässiga kunskaperna i ett ämnesövergripande temaarbete med fokus på bildskapande som kunskapsform och pedagogiskt verktyg. I delkursen behandlas också begreppen estetik och estetiska lärprocesser. Vidare studeras skolans styrdokument gällande bildämnets mål, innehåll och kunskapskrav i grundskolans tidigare år. Även betygssättning och bedömning i ämnet bild behandlas och problematiseras.
I delkursen behandlas digitalt fotografi och rörlig bild ur ett didaktiskt perspektiv. Genom egen multimodal produktion tränar den studerande att berätta med bild, ljud och text. Vidare studeras olika teorier (utvecklingspsykologiska, perceptionspsykologisk och sociokulturella) om barns visuella uttrycksformer samt bildämnets historia. I detta sammanhang görs internationella utblickar för att uppmärksamma vilka strömningar som påverkat och påverkar synen på bildundervisning i Sverige.
I den här delkursen fokuseras studierna på analys och tolkning av visuella uttryck, begreppet visuell kultur diskuteras, såväl konstbilder som massmediebilder studeras. Den studerande tillägnar sig grundläggande kunskaper i att analysera bilder med fokus på bildretorik, bildsemiotik och bildperception. Vidare skaffar sig den studerande överblick över bildkonstens utveckling och genomför en ämnesövergripande temaplanering där konstbilder utgör utgångspunkten.
Examinationsformer
Examination sker genom bedömning av den studerandes deltagande i seminarier, redovisningar av gestaltande uppgifter och skriftliga analysuppgifter. Oppositionsförfarande tillämpas vid vissa av de examinerande seminarierna. Både individuell examination och gruppexamination förekommer. Samtliga seminarier är obligatoriska.
Arbetsformer
Kursens arbetsformer är seminarier, föreläsningar, handledning och laborativa bildövningar, arbete i studiegrupper samt enskilt arbete.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att erhålla väl godkänd på hela kursen krävs väl godkänd på tre av de fyra delkurserna.
Betygsrapportering:
Moment 1: Bildskapandets byggstenar - 9 hp
Moment 2: Formexperiment och estetiska lärprocesser - 6 hp
Moment 3: Multimodala uttrycksformer - 7,5 hp
Moment 4: Analysera och tolka bilder - 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet.
Övrigt
Kursen ges på distans och undervisningen är nätbaserad med tre campusträffar omfattande tre dagar vardera förlagda vid Högskolan Dalarna, Campus Falun. OBS! Campusträffarna är obligatoriska.
Den studerande måste ha tillgång till dator med Internetuppkoppling, webbkamera och headset samt digital stillbildskamera. Vidare måste den studerande ha tillgång till förbrukningsmaterial till de laborativa övningar som inte genomförs under campusträffarna.
Två till tre fältuppgifter ingår i kursen. Även studiebesök kan förekomma.
Ersätter BP1033.