Mål
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:
- visa fördjupade kunskaper om ett avgränsat didaktiskt forskningsområde inom modersmål arabiska omfattande områdets forskningshistorik, centrala forskningsresultat och aktuella forskningsbehov
- utifrån tidigare forskning formulera en väl avgränsad ämnesdidaktisk problemställning med tillhörande forskningsfrågor
- självständigt söka, samla, värdera och kritiskt tolka och analysera relevant material samt därvid följa gängse forskningsetiska regler
- inom givna ramar genomföra en självständig studie med krav på vetenskapligt värde, forskningsanknytning, relevant teorianknytning och insamlings- och analysmetod, samt argumentation som vilar på tidigare forskning och väl genomförd materialinsamling
- med högt ställda krav på språklig kommunikationsförmåga presentera egna resultat samt argumentera för analys och slutsatser med ett vetenskapligt förhållningssätt
- självständigt och kritiskt analysera och diskutera andras examensarbeten utifrån vetenskaplighet och tillämpad metod, samt i form av konstruktiv respons diskutera resultaten av granskningen.
Innehåll
I denna kurs genomför den studerande en kvalificerad och självständig vetenskaplig undersökning med utgångspunkt i en didaktisk frågeställning inom ämnet modersmål arabiska som redovisas skriftligt samt diskuteras vid en uppsatsventilering. Det självständiga arbetet genomförs enskilt och under handledning och skrivs på svenska. I kursen ingår att den studerande opponerar på en medstuderandes examensarbete samt försvarar sitt eget arbete.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande vid handledning
- Författande av examensarbete
- Opponering på medstuderandes examensarbete
- Försvar av det egna examensarbetet
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Examensarbete - 30 hp | U–VG
Behörighet
- Modersmål: Arabiska I med didaktisk inriktning, 30 hp, Modersmål: Arabiska II med didaktisk inriktning, 30 hp och Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för ämneslärare, 7,5 hp
Övrigt
Val av uppsatsämne ska godkännas av handledare.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.