Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- diskutera och visa förståelse för utvecklingen av den internationella hälsan med en syntetisering av olika faktorer som nutrition, svält, fattigdom, sociala förändringar samt ekonomisk utveckling
- problematisera och analysera litteraturen om familje- och samhällsförändringar relaterat till genus och ekonomiska förhållanden i ett afrikanskt utvecklingsperspektiv
- redovisa och värdera olika strategier och förhållningssätt som kan förbättra det globala folkhälsoläget och utjämna fördelningen av materiella förutsättningar för en positiv hälso- och nutritionsutveckling
- skriftligen argumentera för åtgärder för att främja internationell hälsa och nutrition i ett genus- och ekonomiskt perspektiv.
Innehåll
I kursen behandlas viktiga determinanter för internationell hälsa och ohälsa i Afrika såsom nutrition, svält, fattigdom, familje- och samhällsförändringar samt ekonomisk utveckling. I kursen ingår att såväl skriftligt som muntligt argumentera för åtgärder som skulle kunna främja internationell hälsa. Ett genusperspektiv genomsyrar kursen.
Examinationsformer
Fyra inlämningsuppgifter som redovisas skriftligt och muntligt samt aktivt deltagande vid fyra obligatoriska seminarier.
Arbetsformer
Föreläsningar och seminarier. Undervisningen bedrivs på engelska. Beroende på antalet studerande i kursen kan den komma att ges som läskurs.
Betyg
Som betygsskala används A–F.
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen motsvarande 180 hp inom humaniora, samhällsvetenskap eller utbildningsvetenskap och Engelska 6. Dispens beviljas från kravet på svenska för grundläggande behörighet.
Övrigt
Ersätter AS3006.