Kursplan

Lärarskicklighet - utveckling av lärarskicklighet i förskola och skola utifrån forskning

Kurskod
APG2AA
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Pedagogiskt arbete1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1N
Fastställd
Fastställd 2023-12-20.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-12-20.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra med stöd i forskning för vad som kännetecknar lärarskicklighet och hur den kan utvecklas
  • värdera lärarskicklighetens betydelse för barns och elevers lärande i förskola och skola
  • analysera egen och andras lärarskicklighet utifrån forskning
  • redogöra för hur egen och andras lärarskicklighet kan utvecklas utifrån forskning

Innehåll

  • Relevant forskning om vad som kännetecknar lärarskicklighet.
  • Utveckling av lärarskicklighet utifrån ett forskningsperspektiv.
  • Relationen mellan lärarskicklighet, undervisning och lärande.
  • Lärarskicklighetetens betydelse för barns och elevers mål- och resultatuppfyllelse.
  • Framgångsfaktorer för att utveckla och fördjupa lärarskicklighet.
  • Förhållningssätt och värderingar som komponenter i lärarskicklighet.
  • Det kollegiala lärandet hos lärare i relation till det individuella lärandet och betydelsen för utveckling av lärarskicklighet.
  • Metoder för utveckling av egen och andras lärarskicklighet.

Examinationsformer

  • Skriftlig inlämningsuppgift

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Lärarskicklighet - utveckling av lärarskicklighet i förskola och skola utifrån forskning - 7,5 hp | U–G

Behörighet

  • Lärarexamen

Övrigt

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.