Kursplan

Kinesiska: Praktik för undervisning i högre utbildning II

Kurskod
AKI292
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Kinesiska (KIA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1AXX
Fastställd
Fastställd 2023-05-22.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-05-22.

Mål

Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:

  • visa fördjupade kunskaper i att undervisa kinesisk grammatik samt kinesiskt uttal och ordförråd
  • självständigt genomföra undervisningsrelaterade aktiviteter såsom bedömning, förberedelse, planering, genomförande och utvärdering
  • visa fördjupad förståelse för lärarrollen i kinesiska som främmande språk
  • kritiskt utvärdera praktikerfarenheterna i relation till den framtida yrkesrollen.

Innehåll

Kursen består av en praktikperiod där den studerande integrerar sina akademiska kunskaper i ämnet kinesiska i en arbetsförberedande miljö. I kursen ingår att självständigt genomföra pedagogiska moment såsom bedömning, förberedelse, planering, utförande och utvärdering. Kursinnehållet kan ge den studerande inspiration inför kommande examensarbete.

Examinationsformer

  • Genomförande av undervisningsrelaterade moment
  • Skriftliga och muntliga reflektioner
  • Skriftlig rapport

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Praktiska moment, skriftliga och muntliga reflektioner, skriftlig rapport - 15 hp | U–G

Behörighet

  • Examen om minst 180 hp

Övrigt

Denna kurs överlappar kurserna Kinesiska: Praktiktermin för undervisning i högre utbildning, 30 hp och Kinesiska: Praktik för undervisning i högre utbildning, 15 hp.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.