Kursplan

Professionell utveckling - genom fokus på kollektivt lärande

Kurskod
AB1031
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Arbetsvetenskap (ABA)
Ämnesgrupp
Arbetsvetenskap och ergonomi
Utbildningsområde
Samhällsvetenskapliga området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2017-09-21.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2017-09-21.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande ska tillägna sig kompetens för att på arbetsplatser arbeta effektivt med kollektiv utveckling på individ, grupp och organisationsnivå, genom att använda sig av teorier kring lärande som grund för sitt agerande. Kursen utgår från ett samband mellan kollektiv utveckling, lärande och förändring.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • Beskriva hur olika beteenden och metoder kan skapa förutsättningar för kollektiv utveckling (1)
  • Diskutera grundläggande teori, behov och åtgärder för att främja individens lärande (2)
  • Beskriva olika sätt att främja kollektiv utveckling på gruppnivå (3
  • Beskriva olika sätt att främja kollektiv utveckling på organisationsnivå (4)
  • Diskutera kursens innehåll och relatera till egna erfarenheter och värderingar (5)
  • Sammanfatta och motivera hur kollektiv utveckling på en arbetsplats kan främjas, med stöd i litteraturen och kursens innehåll som helhet (6)

Innehåll

Kursen behandlar sambandet mellan kollektiv utveckling, lärande och förändring. Utifrån ett fokus på lärande tas förutsättningar för kollektiv utveckling, lärande och förändring upp, samt förutsättningar för ett lärande klimat i form av trygghet, reflektion och dialog. Grundläggande teorier kring vuxenlärande berörs. Kollektivt lärande behandlas, processledning och olika former för möten provas. Chefens, medarbetarens och facillitatorns roll för att gynna utveckling, lärande och förändring berörs. På organisationsnivå behandlas hur utveckling, lärande och förändring kan organiseras genom arbetsrotation, mentorskap och arbetsplatsträffar. Begrepp som relationik, lärande organisation, arbetsplatslärande berörs. Deltagarna planerar och genomför en workshop.

Examinationsformer

Kursen examineras på följande sätt;
- tre individuella reflektionsprotokoll inklusive aktivt deltagande på kursdagar à 1,5 hp (examinerar mål 1-5)
- ett individuellt skriftligt PM (3 hp) (examinerar mål 6)

Arbetsformer

Kursens pedagogik bygger på deltagarnas aktiva medverkan i ett antal kursdagar och att i praktiken skapa ett kollektivt lärande i gruppen. Kursdagarna innehåller föreläsningar, praktiska övningar och gruppdiskussioner. Under dessa dagar ges deltagarna möjlighet att tillsammans med gruppen reflektera över egna erfarenheter i relation till det teoretiska kunskapsinnehållet. Deltagarna får under kursdagarna öva på olika metoder och verktyg som en förberedelse för att genomföra verksamhetsförlagda arbetsuppgifter.

Bearbetning och redovisning sker genom att deltagarna löpande skriver reflektionsprotokoll där kurslitteratur, föreläsningar, övningar, verksamhetsförlagda uppgifter på arbetsplatser, utbytet mellan deltagarna, samt egen arbetslivserfarenhet behandlas. reflektionsprotokollen ska, för den studerande, fungera som grund för ett under kursen successivt utvecklat aktivt agerande (verbaliserat eller konkret). I det avslutande individuella skriftliga PM:et sammanfattas kursen som helhet.

Betyg

Som betygsskala används U–G.

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet