Kursplan

Professionell distanskommunikation

Kurskod
AB1001
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Arbetsvetenskap (ABA)
Ämnesgrupp
Arbetsvetenskap och ergonomi
Utbildningsområde
Samhällsvetenskapliga området, 100%
Fastställd
Fastställd i nämnden för Institutionen för kultur och samhälle 2009-06-18.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2009-06-18.
Nedlagd
2022-08-22

Mål

Efter genomgången kurs skall den studerande visa förmåga att relatera relevant forskning och teorier till egna erfarenheter och reflektera kring detta, inom områdena:

· grupputveckling på distans
· tekniker för kommunikation på distans
· professionell kommunikation i samband med verksamhetens effektivitet, kvalitet och utveckling, i verksamheter där kommunikation sker på distans.

Med professionell menas ett förhållningssätt som innebär en ständig strävan att ledas av det som, på kort och lång sikt, gagnar verksamheten och inte bara de egna behoven, känslorna eller impulserna.
Med distans menas i första hand geografiskt avstånd mellan medarbetare i en grupp.

Innehåll

Kursen behandlar olika aspekter på professionell kommunikation med individer och grupper på distans. Dessa blir annorlunda när kommunikationen sker på distans utan fysiska möten. De olika områdena behandlas var för sig och knyts ihop under kursen.

· Grupptillhörighet – t.ex. att vara fri eller övergiven och utveckling av grupper.
· Ansvarsfördelningens betydelse för arbetsledare och medarbetare – t.ex. samverkan i gruppen och möjligheten att löpande fördela ansvar och aktiviteter.
· Effektivitet och gemensamma mål – t.ex. möjligheten att följa upp beslut och mål med verksamheten.
· Teknikens användbarhet – möjligheter och begränsningar i olika tekniker för kommunikation på distans.
· Planera kommunikationen – de annorlunda förutsättningar vid arbete på distans gör att kommunikationen behöver planeras för att fungera.

Examinationsformer

Examination sker i form av individuella skriftliga reflektionsprotokoll, samt aktivt deltagande vid gemensamma kurstillfällen. Muntlig examination kan förekomma i särskilda fall efter beslut av examinator.

Arbetsformer

Seminarier, föreläsningar, övningar, fältstudier och basgruppsarbete. Kursens pedagogik bygger på deltagarnas utbyte av egna erfarenheter och reflektioner. Bearbetning och redovisning av lärandet sker genom att deltagarna löpande skriver reflektionsprotokoll. I dessa ska behandlas arbetslivserfarenhet, föreläsningar, övningar, litteratur, samt utbytet mellan deltagarna.
Reflektionsprotokollen ska, för den studerande, fungera som grund för ett under kursen successivt utvecklat aktivt agerande (verbaliserat eller konkret).

Betyg

Som betygsskala används U–G.

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet samt minst 1 års dokumenterad arbetslivserfarenhet.

Litteratur

  • Engestang, M., Lanning, B.. (2004) Fri eller övergiven : att leda och samverka på distans. Stockholm : Ekerlid i samarbete med SLG media. (176 s). ISBN 91-89617-80-0
  • Erikson, P. W.. (2008) Planerad kommunikation: strategiskt ledningsstöd i företag och organisation. 6 uppl. Malmö: Liber. (296 s). ISBN 978-91-47-08968-0
  • Nordengren, M., Olsen, B.. (2006) Att leda på distans : i tid och rum. 1 uppl. Malmö : Liber. (205 s). ISBN 91-47-07708-5