Kurs GSV2P9

Läs- och skrivinlärning för förskollärare i förskoleklass

15 högskolepoäng
Grundnivå

Huvudområde:

Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu

Kursens mål

Det övergripande målet med kursen är att den studerande utvecklar kunskaper om barns läs- och skrivutveckling utifrån ett första- och andraspråksperspektiv samt didaktiska och metodiska kunskaper och förmågor för undervisning i läsning och skrivning.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för och diskutera vetenskapligt grundade teorier om elevers läs- och skrivutveckling i första- och andraspråksperspektiv med särskilt fokus på förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3
  • redogöra för och reflektera över läs- och skrivundervisningens innehåll, traditioner och institutionella villkor med fokus på styrdokument och kursplaner i svenska gällande förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3
  • reflektera över barns skriftbruk i och utanför skolan samt hur samspel däremellan kan få betydelse för undervisningen
  • diskutera hur olika medieformer kan användas för såväl elevers läs- och skrivutveckling som för utvecklandet av nya former av läs- och skrivundervisning
  • reflektera över och använda metoder i läs- och skrivundervisning samt förklara och värdera hur undervisningen skapar möjligheter för alla elevers läs- och skrivutveckling
  • bedöma elevers läs- och skrivförmåga och visa förståelse för hur bedömning av läsning och skrivande kan genomföras i förskoleklass och i skolan och hur denna bedömning förhåller sig till övrig undervisning
  • beskriva aspekter av läs- och skrivsvårigheter samt reflektera över individualiserad läs- och skrivundervisning så att elever med olika språklig bakgrund och olika förutsättningar inkluderas
  • sammanställa och diskutera kursinnehållet utifrån ett vetenskapligt och kritiskt granskande förhållningssätt
  • självständigt tala och skriva i olika genrer på väl fungerande svenska.