Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu
- Sök andra utbildningar
- Kontakta oss om du har frågor: support@du.se.
Kursens mål
Det övergripande målet
med kursen är att den studerande utvecklar kunskaper om barns läs- och
skrivutveckling utifrån ett första- och andraspråksperspektiv samt didaktiska
och metodiska kunskaper och förmågor för undervisning i läsning och skrivning.
Efter avslutad kurs ska
den studerande kunna:
- redogöra för och diskutera vetenskapligt grundade teorier om elevers läs- och skrivutveckling i första- och andraspråksperspektiv med särskilt fokus på förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3
- redogöra för och reflektera över läs- och skrivundervisningens innehåll, traditioner och institutionella villkor med fokus på styrdokument och kursplaner i svenska gällande förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3
- reflektera över barns skriftbruk i och utanför skolan samt hur samspel däremellan kan få betydelse för undervisningen
- diskutera hur olika medieformer kan användas för såväl elevers läs- och skrivutveckling som för utvecklandet av nya former av läs- och skrivundervisning
- reflektera över och använda metoder i läs- och skrivundervisning samt förklara och värdera hur undervisningen skapar möjligheter för alla elevers läs- och skrivutveckling
- bedöma elevers läs- och skrivförmåga och visa förståelse för hur bedömning av läsning och skrivande kan genomföras i förskoleklass och i skolan och hur denna bedömning förhåller sig till övrig undervisning
- beskriva aspekter av läs- och skrivsvårigheter samt reflektera över individualiserad läs- och skrivundervisning så att elever med olika språklig bakgrund och olika förutsättningar inkluderas
- sammanställa och diskutera kursinnehållet utifrån ett vetenskapligt och kritiskt granskande förhållningssätt
- självständigt tala och skriva i olika genrer på väl fungerande svenska.