Utbildningsplan

Sjuksköterskeprogrammet180 högskolepoäng

Programkod
VSJPG
Programansvarig
Maria Svedbo Engström
Fastställd
Fastställd av prefekt för institutionen för hälsa och välfärd 2023-11-07.
Gäller fr.o.m. HT 2023.

1. Programmets mål

1.1 Mål enligt Högskolelagen (1992:1434), 1 kap. 8 §:

Utbildning på grundnivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper.


Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.


Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.


1.2 Examensmål enligt Högskoleförordningen (1993:100), bilaga 2:

Sjuksköterskeexamen

Omfattning
Sjuksköterskeexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng.

Mål
För sjuksköterskeexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som sjuksköterska.

Kunskap och förståelse
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
- visa kunskap i planering, ledning och samordning av vård- och hälsoarbetet,
- visa kunskap om förhållanden i samhället som påverkar barns, kvinnors och mäns hälsa,
- visa kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer, och
- visa kunskap om relevanta författningar.

Färdighet och förmåga
- visa förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsplan samt ge vård och behandling,
- visa förmåga att hantera läkemedel på ett adekvat sätt samt kunna informera patienten om läkemedlens effekter och biverkningar,
- visa förmåga att identifiera behov av och genomföra hälsofrämjande och förebyggande arbete,
- visa förmåga att initiera metodförbättring och kvalitetssäkring,
- visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov,
- visa förmåga att informera och undervisa olika grupper samt att genomföra handledande uppgifter,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera åtgärder och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa,
- visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
- visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika målgrupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Självständigt arbete (examensarbete)
För sjuksköterskeexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha
fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.

Övrigt
För sjuksköterskeexamen ska också de preciserade krav gälla som varje högskola
själv bestämmer inom ramen för kraven i denna examensbeskrivning.

Kandidatexamen

För kandidatexamen ska studenten:

Kunskap och förståelse
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet omvårdnad, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

1.3 Utbildningsprogrammets mål

Efter avslutad utbildning ska studenten förutom det som anges och regleras i Högskolelagen och Högskoleförordningen ha uppnått följande lärandemål:

Färdighet och förmåga
- visa förmåga att använda digitala verktyg och arbetssätt samt teknisk utrustning i vård- och hälsoarbetet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga till personcentrerat förhållningssätt, och
- visa förmåga att beakta hållbar utveckling ur ett nationellt och internationellt perspektiv i relation till yrkesutövningen.

2. Huvudsaklig uppläggning

Sjuksköterskeprogrammet omfattar 180 högskolepoäng (hp) och inkluderar minst 2300 timmar verksamhetsförlagd utbildning. Programmets samtliga kurser ligger på grundnivå och bedrivs som heltidsstudier. Huvudområdet är omvårdnad, men även kunskaper från medicinsk vetenskap integreras i programmet. Fördelningen mellan ämnena beskrivs i respektive kursplan. Programmet kan leda till såväl yrkesexamen som kandidatexamen.

Omvårdnad inkluderar det vetenskapliga kunskapsområdet och det kliniska arbetet. Omvårdnad tar sin utgångspunkt i en humanistisk människosyn och präglas av ett etiskt förhållningssätt. Det kliniska arbetet utgår från omvårdnadsprocessen med bedömning, diagnostik, planering, genomförande och utvärdering av omvårdnad i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet och utgångspunkt i enskilda patienters behov.

Sjuksköterskeprogrammets profil är inriktad mot kompetens i och medvetenhet om digitala verktyg och olika aspekter av hållbar utveckling relaterat till sjuksköterskans roll och ansvar inklusive samband mellan hälsa, klimat och miljö.

Undervisning och läraktiviteter kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion såväl enskilt som i samspel med andra. Studenten förväntas ta ansvar för sitt lärande och sin kunskapsutveckling för att nå utbildningens mål. Teoretiska och kliniska studier integreras och bedrivs i hög grad med stöd av digitala resurser och verktyg. Sjuksköterskeprogrammet samverkar också för internationalisering mellan lärosäten inom och utanför Europa genom både digitala aktiviteter och fysiskt resande.

Progression avseende ämnesbredd och -djup sker successivt genom programmet vilket synliggörs genom lärandemålen i respektive kursplan. Programmets inledande kurser och terminer rör sig från generella och grundläggande kunskaper inom omvårdnad och medicin mot en ökad fördjupning, komplexitet, problematisering, svårighetsgrad och tillämpning mot slutet av utbildningen. All verksamhetsförlagd utbildning genomförs under handledning. Progression sker från direkt handledning i avgränsade och enklare bedömningar och omvårdnadshandlingar mot en ökande grad av förmåga till självständighet, systematik samt kritiskt reflekterande och professionellt förhållningssätt i att tillämpa och leda omvårdnadsprocessen vid mer komplexa vårdbehov och i mer komplexa situationer. I slutet på utbildningen ingår nationell klinisk slutexamination (NKSE) som genomförs i samverkan med andra lärosäten.

3. Programmets kurser

Programmets kurser är på grundnivå och presenteras årsvis. Den inbördes ordningen mellan kurser kan variera.

År 1
Sjuksköterskans profession och yrkesansvar, 10,5 hp
Omvårdnadsprocessen och kliniska färdigheter, 6 hp
Anatomi och fysiologi för sjuksköterskor I, 6 hp
Metoder för evidensbaserad vård I, 7,5 hp
Anatomi och fysiologi för sjuksköterskor II, 7,5 hp
Personcentrerad omvårdnad inom äldreomsorg, 7,5 hp
Farmakologi, mikrobiologi och immunologi, 7,5 hp
Människa, hälsa och samhälle, 7,5 hp

År 2
Metoder och teorier vid symtom och tecken på hälsa/ohälsa I, 30 hp
Personcentrerad vård inom somatisk vård, 15 hp
Personcentrerad vård inom psykiatrisk vård, 7,5 hp
Metoder och teorier vid symtom och tecken på hälsa/ohälsa II, 7,5 hp

År 3
Personcentrerad vård inom olika vårdsammanhang, 22,5 hp
Metoder för evidensbaserad vård II, 7,5 hp
Examensarbete i omvårdnad, 15 hp
Leda och samverka i personcentrerad vård, 15 hp

4. Examensbenämning

Sjuksköterskeexamen (Degree of Bachelor of Science in Nursing) samt Filosofie kandidatexamen, huvudområde: Omvårdnad (Degree of Bachelor of Science, Main Field of Study; Nursing).

5. Behörighetskrav

  • Grundläggande behörighet samt Matematik 2a alt 2b alt 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2

6. Summary in English

Upon completion of the programme, students will, beyond what is specified in and regulated by the Swedish Higher Education Act and Higher Education Ordinance (https://www.uhr.se/en/start/laws-and-regulations/Laws-and-regulations/The-Higher-Education-Ordinance/), be able to:

Competence and skills
- demonstrate the ability to employ digital tools and work approaches, and also to use technical equipment in healthcare.

Judgment and approach
- demonstrate the ability to adopt a person-centred approach, and
- demonstrate the ability, from a national and international perspective, to take sustainable development into account in relation to professional practice.

7. Övrigt

Utbildningen följer EES-avtalets direktiv angående sjuksköterskans yrkesberättigande (Ds 1992:34), det europeiska yrkeskvalifikationsdirektivet (European Directive 2005/36/EC och 2013/55/EU) samt Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska (Svensk Sjuksköterskeförening, senaste upplaga).


Undervisningsspråk är svenska, men moment på engelska ingår. Engelsk- och svenskspråkig litteratur används. Utbildningen genomförs på campus, nätbaserat samt som verksamhetsförlagd utbildning inom olika verksamheter aktuella för sjuksköterskans yrkesutövning. Studenten ansvarar för att ha tillgång till och att använda den tekniska utrustning för digital kommunikation som krävs för att delta i de nätbaserade delarna av utbildningen och för att utbildning ska kunna genomföras på ett rättssäkert sätt. Studenten ansvarar själv för alla kostnader i samband med utbildningen, inklusive men inte begränsat till, kostnader för boende, datorutrustning, litteratur och resor. Särskilt den verksamhetsförlagda utbildningen kan under perioder av utbildningen medföra ökade kostnader.


Verksamhetsförlagd utbildning kan endast genomföras i samverkan med de vårdgivare som Högskolan Dalarna har tecknat avtal med, vilka huvudsakligen finns på olika orter inom hela Dalarnas län. Studenter kan endast genomföra verksamhetsförlagd utbildning i de vårdverksamheter där plats tilldelas via Högskolan Dalarna. Det är inte möjligt för studenter att själva ordna plats för verksamhetsförlagd utbildning.


Under den verksamhetsförlagda utbildningen ska studenten följa både de styrdokument som finns vid högskolan och de som finns för den organisation där den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs. Studenten ska exempelvis följa sekretessbestämmelser, arbetstidslagen och det schema som erbjuds, vilket kan inkludera dag-, kvälls- och nattpass på vardagar, helger och röda dagar. Mottagande verksamhet för verksamhetsförlagd utbildning kan uppställa ytterligare krav som studenten måste uppfylla för att få genomföra verksamhetsförlagd utbildning inom deras verksamhet. Information om sådana krav erhålls direkt från aktuell verksamhet och kan exempelvis avse intyg om vaccination samt straffrihet som visas genom ingivande av utdrag ur belastningsregistret. Högskolan kan inte garantera att det går att ordna plats för verksamhetsförlagd utbildning om uppställda krav inte uppfylls av studenten.


Den verksamhetsförlagda utbildningen kan efter beslut av examinator avbrytas i förtid i de fall en student uppvisar sådana brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att det finns påtaglig risk för att annan person skadas fysiskt eller psykiskt, eller om studenten begår disciplinbrott enligt Högskoleförordningen, 10 kap., eller bryter mot styrdokument som finns för den organisation där den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs. I de fall verksamhetsförlagd utbildning avbrutits äger avtalsparterna rätt att fatta beslut om att neka studenten tillträde till verksamhetsförlagd utbildning inom deras verksamhet. Högskolan kan då inte garantera att det går att ordna en annan plats för verksamhetsförlagd utbildning för studenten.


För varje programtillfälle fastställs en programtid. Studenter har platsgaranti till programmets kurser under programtiden plus ett år. Dock kan det finnas undantag för kurser med verksamhetsförlagd utbildning. Information om det ges i god tid via högskolans lärplattform. I händelse av att antalet studenter är fler än antalet tillgängliga platser för verksamhetsförlagd utbildning hos högskolans samverkansparter tillämpas ett urval enligt en för ändamålet beslutad prioriteringsordning och ett med fastställda kriterier utarbetat kösystem. Information om prioriteringsordning och kösystem finns i lärplattformen.


Inom programmet finns särskilda behörighetskrav till programmets kurser. Behörighetskraven anges i respektive kursplan. Det innebär att en student endast kan fortsätta programmet när kursens anvisade behörighetskrav är uppfyllda. För kurser med verksamhetsförlagd utbildning behöver behörighetskraven vara uppfyllda senast sista kompletteringsdag. Det kan även finnas särskilda begränsningar inom en kurs där examinator äger rätt att utifrån individuell bedömning besluta om en student kan gå vidare inom kursen, vilket framgår av respektive kursplan. I de fall studenten har fått en utvecklingsplan behandlas uppfyllande av denna som ett särskilt behörighetskrav enligt beslut från ledningen för sjuksköterskeprogrammet.


Begränsningar i antal examinationstillfällen kan förekomma, vilket framgår av respektive kursplan. Begränsningar kan avse både det totala antalet examinationstillfällen samt antal examinationstillfällen per år.


Övergång från tidigare utbildningsplaner sker genom ansökan till senare del i aktuell utbildningsplan, ansökan om ersättande av kurs eller ansökan om tillgodoräknande. Ansökningar behandlas enligt fastställd praxis.