or
Bibliography for:
Approved 15 Dec 2023

Swedish for Teacher Students III for Upper Secondary School (GSV26Z)

V3GPZ (Spring 2024, 100%, Day, Distance, Falun, Round 1, ORD)

Literature

Course modules

1. Literature: Theories, Methods of Analysis and Didactical Perspectives
  • Ekholm, C. (2019). Epikanalys: en kort introduktion (1st ed.). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789151102252
    Book / Anthology
  • Franzén, C., & Möller, H. (Eds.). (2021). Natur & Kulturs litteraturhistoria (Första utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127149403
    Book / Anthology
  • Tenngart, P. (2019). Litteraturteori (3rd ed.). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789151103181
    Book / Anthology
  • Skönlitteratur, valfria utgåvor: • Shelley, Mary. Frankenstein. • Defoe, Daniel. Robinson Crusoe. • Cheever, John. Simmaren. • Ekman, Kerstin. Mordets praktik.
    Text
  • • Martinson, Moa. Kvinnor och äppelträd. • Ohlsson, Bengt. Gregorius. • Perkins, Charlotte. Den gula tapeten • Strindberg, August. Fröken Julie • Söderberg, Hjalmar. Doktor Glas. von Mickwitz, Gerda. Mässling.
    Text
  • • Woolf, Virginia. Ett eget rum. • Zola, Émile. Krogen.
    Text
  • Artiklar och/eller skönlitterära utdrag som görs tillgängliga på Learn kan tillkomma.
    Text
  • Dessutom läses gällande ämnesplaner/kursplaner, kunskapskrav och betygskriterier inom respektive skolform. Tillgängliga på: www.skolverket.se.
    Text
2. Theories and Methods of Analysis in Linguistics
  • Björkvall, A. (2019). Den visuella texten: multimodal analys i praktiken (2nd ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144132747
    Book / Anthology
  • Engblom, C. (2016). Prefabricated Images in Young Children’s Text-Making at School. Designs for Learning, 8(1), 37-47. DOI: 10.16993/dfl.70
    Journal
  • Hammarberg, B. (2014). Constructions of comparison in Swedish: Quantitative dominance patterns in acquisition and use. Constructions, 1(5), 1-15. Retrieved from http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-111722.
    Journal
  • Håkansson, D., & Karlsson, A. (Eds.). (2017). Varför språkvetenskap?: kunskapsintressen, studieobjekt och drivkrafter (1st ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144108902
    Book / Anthology
  • Landqvist, M. (2019). Språkpolitiska inslag i kampen mot diskriminering. Språk och stil, NF 28 (2018), 176-202. DOI: 10.33063/diva-376239
    Journal
  • Magnusson, J. (2018). Det diskursiva skrivandets funktion – en läromedelsanalys. Nordic Journal of Literacy Research, 4(0), 22-41. DOI: 10.23865/njlr.v4.960
    Journal
  • Norrby, C. (2014). Samtalsanalys: så gör vi när vi pratar med varandra (3rd ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144088884
    Book / Anthology
  • Ohlsson, C. (2018). Banken, kunden och pengarna: En diskussion av kritikens roll i en historisk undersökning av marknadsföringstexter och diskurser. In D. Wojahn, C. Seiler Brylla, & G. Westberg (Ed.), Kritiska text- och diskursstudier ( pp. 179-200). Huddinge: Södertörns högskola. Retrieved from http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:sh:diva-34677.
    Chapter in book
  • Palmér, A. (2018). Kvantiteter i kvalitativt bedömda elevtexter – framtida verktyg för rättvis bedömning?. Acta Didactica Norge, 12(4), 1-23. DOI: 10.5617/adno.6357
    Journal
  • Svensson, G. (2018). Begreppet translanguaging och dess ursprung. In Transspråkande - bakgrund, teorier och praktiknära exempel (1st ed., pp. 1-16). Stockholm: Skolverket. Retrieved from https://www.skolverket.se/download/18.75bdbbb116e7434ebf8351/1574760775997/kunskapsutveckling-gudrun-svensson-20180418.pdf.
    Chapter in book
  • Svensson, P. (2019). Diskursanalys (1st ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144130552
    Book / Anthology
  • Tholander, M. (2005). Moralisk fostran mellan elever: Ett samtalsanalytiskt perspektiv. Pedagogisk Forskning i Sverige, 10(2), 99-123. Retrieved from https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/1278/1123.
    Journal
  • Wei, L. (2018). Translanguaging as a practical theory of language. Applied Linguistics, 39(1), 9-30. DOI: https://doi.org/10.1093/applin/amx039
    Journal
  • Wirdenäs, C. (2013). Att hjälpa eller stjälpa? Om lärarinteraktion och lärarstöd för skrivande i skolan. Språk och stil, 23, 59-84. Retrieved from http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-101731.
    Journal
3. Academic Writing
  • Blomström, V., & Wennerberg, J. (2015). Akademiskt läsande och skrivande (1st ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144092546
    Book / Anthology
  • Collin, L. (2014). Nordistiska konferensabstrakt ur ett genreanalytiskt perspektiv. In J. Lindström et al. (Ed.), Svenskans beskrivning 33 (1st ed., pp. 30-39). Helsingfors: Finska, finskugriska och nordiska institutionen vid Helsingfors universitet. ISBN: 9789515101204
    Chapter in book
  • Edberg, H. (2017). Vygotskij i skrivundervisningen. In A. Malmbjer (Ed.), Studenters skrivande i humaniora och samhällsvetenskap (1st ed., pp. 55-71). Huddinge: Södertörns högskola. ISBN: 9789187843914
    Chapter in book
  • Gunnarsson, B. (2005). Icke-verbal representation i vetenskapliga artiklar. In B. Melander et al. (Ed.), Språk i tid. Studier tillägnade Mats Thelander på 60-årsdagen (1st ed., pp. 303-314). Uppsala: Institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet. ISBN: 9150618105
    Chapter in book
  • Karlsson, O. (Ed.). (2017). Svenska skrivregler (4th ed.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147111497
    Book / Anthology
  • Lycken Rüter, K. (2018). Liten insats, stor utväxling. In N. Larsson, & S. Parmenius Swärd (Ed.), Svenska: ett estetiskt ämne (1st ed., pp. 34-43). Stockholm: Svensklärarföreningen. ISBN: 9789127454286
    Chapter in book
  • Malmbjer, A. (2017). Ett dialogiskt perspektiv på undervisning och skrivande. In A. Malmbjer (Ed.), Studenters skrivande i humaniora och samhällsvetenskap (1st ed., pp. 73-91). Huddinge: Södertörns högskola. ISBN: 9789187843914
    Chapter in book
  • Malmbjer, A. (2017). Skriva i alla ämnen: En forskningsöversikt. In A. Malmbjer (Ed.), Studenters skrivande i humaniora och samhällsvetenskap (1st ed., pp. 13-53). Huddinge: Södertörns högskola. ISBN: 9789187843914
    Chapter in book
  • Parmenius Swärd, Suzanne (2018). ”Arbete med ämnesspecifika begrepp”. Språk-, läs- och skrivutveckling – Gymnasieskolan. Modul: att läsa och skriva text av vetenskaplig karaktär. Skolverket.
    Text
  • Parmenius Swärd, Suzanne (2018). ”Strategier för vetenskapligt förhållningssätt”. Språk-, läs- och skrivutveckling – Gymnasieskolan. Modul: att läsa och skriva text av vetenskaplig karaktär. Skolverket.
    Text
  • Sigvardsson, A. (2017). Att läsa fram sig själv. Edda, 104(04), 338-353. DOI: 10.18261/issn.1500-1989-2017-04-03
    Journal
  • Sigvardsson, A. (2019). Don’t Fear Poetry! Secondary Teachers’ Key Strategies for Engaging Pupils With Poetic Texts. Scandinavian Journal of Educational Research, 64(6), 953-966. DOI: 10.1080/00313831.2019.1650823
    Journal
  • Sigvardsson, A. (2017). Poesiintresserade unga i Sverige. Educare - vetenskapliga skrifter, (2), 145-168. DOI: 10.24834/educare.2017.2.7
    Journal
  • Sigvardsson, Anna (2016). ”Ungdomars intresse väcks av skrivande och samtidspoesi”, Svenskläraren 3, s. 22-23.
    Text
  • Skolverket. (2011). Läroplan för grundskolan. Retrieved 2020 September 17 from https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan.
    Website
  • Skolverket. (2011). Läroplan för gymnasieskolan. Retrieved 2020 September 17 from https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan.
    Website
  • Strömquist, S. (2019). Skrivboken: skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier (8th ed.). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789151102504
    Book / Anthology
  • Svenska språknämnden. (2016). Språkriktighetsboken (2nd ed.). Malmö: NE. ISBN: 9789175130682
    Book / Anthology
  • Därtill läses vetenskapliga artiklar motsvarande ca 150 sidor enligt undervisande lärares anvisningar.
    Text
4. Swedish as a School Subject
  • Bommarco, B., & Parmenius Swärd, S. (2018). Läsning, skrivande, samtal: textarbete i svenska på gymnasiet (2nd ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144120805
    Book / Anthology
  • Hultin, E. (2008). Gymnasiereformen och svenskämnets traditioner. Utbildning & Demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, 17(1), 99-108.
    Journal
  • Martinsson, B. (2018). Litteratur i skola och samhälle (1st ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144072197
    Book / Anthology
  • Molloy, G. (2011). Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum (1st ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144059372
    Book / Anthology
  • Nordmark, M. (2014). Digitalt skrivande i gymnasieskolans svenundervisning. En ämnesdidkatisk studie av skrivprocessen.. (Doctoral thesis, Örebro, Örebro, Örebro Studies in Education 45). Retrieved from https://www.avhandlingar.se/avhandling/804d3fc524/.
    Thesis
  • Schleppegrell, M. J. (2004). language of schooling: a functional linguistics perspective (1st ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. ISBN: 080584676X
    Book / Anthology
  • Skolverket. (2011). Läroplan för gymnasieskolan. Retrieved 2020 September 17 from https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan.
    Website
  • Skolverket. (2011). Läroplan för grundskolan. Retrieved 2020 September 17 from https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan.
    Website
  • Winzell, H. (2018). Lära för skrivundervisning: en studie om skrivdidaktisk kunskap i ämneslärarutbildningen och läraryrket (1st ed.). Linköping: Linköpings universitet, Institutionen för kultur och kommunikation. ISBN: 9789176851791
    Book / Anthology
  • Därtill läses ca 300 sidor i artiklar eller avhandling som väljs i samråd med undervisande lärare.
    Text

Reference literature

Course modules

1. Literature: Theories, Methods of Analysis and Didactical Perspectives
2. Theories and Methods of Analysis in Linguistics
3. Academic Writing
  • Murray, R. (2020). Writing for academic journals (4th ed.). London: Open University Press/McGraw-Hill Education. ISBN: 9780335248407
    Book / Anthology
4. Swedish as a School Subject