Veckans klimatutmaning: Ta en pauspromenad för att sätta i motorvärmaren!

Denna vecka är utmaningen att gå ut och sätta i motorvärmarsladden en lagom stund innan hemresan.

Veckans klimatutmaning (vecka 9 av 10):

Jag tar en pauspromenad och sätter i motorvärmarsladden en stund innan hemresan.

Motorvärmarsladd

Läs mer om klimatutmaningen och anmäl dig till denna veckas utmaning.

Att använda motorvärmare är ett enkelt sätt att göra en insats för klimatet. Anledningen är att en varm motor drar mindre bränsle än en kall, vilket leder till lägre koldioxidutsläpp. En kall motor släpper dessutom ut stora mängder av andra miljö-­ och hälsoskadliga ämnen. Men det gäller att använda motorvärmaren på rätt sätt: om den står på länge kommer elförbrukningen att överstiga värdet av den minskade bränsleförbrukningen. En motorvärmare har normalt en effekt på 400-600 watt, och en kupévärmare upp till tre gånger så mycket. Det blir alltså en elförbrukning som är avsevärt mycket större än vad till exempel ett kontorsrum drar för belysning, dator och skärm. "Använd motorvärmare rätt" (Energi- & klimatrådgivningen, pdf)

På våra campusparkeringar har vi fler olika typer av motorvärmare: vissa har timerfunktion medan andra tyvärr saknar detta. Det är därför inte ovanligt att se hur både motorvärmare och kupévärmare står och går hela dagen. Veckans utmaning är därför att gå ut och sätta i motorvärmarsladden en lagom stund innan hemresan. En pauspromenad som dessutom minskar stillasittandet och kanske skärper sinnet inför sista arbetstimmen. Om temperaturen är runt noll grader räcker det med en timme för att värma motorn, men om det är kallare än -15° C bör motorvärmaren slås på 1,5 timmar innan du ska åka iväg.

På sikt jobbar vi förstås för att alla motorvärmare ska förses med timers. Allra helst sådana där man bara behöver ställa in avresetiden, och motorvärmaren själv med hjälp av aktuell utomhustemperatur avgör när det är dags att slå på värmen.