
Personlig presentation av Jonas Jäder
Jag delar min tid mellan forskning, och undervisning vid högskolans lärarutbildningar.
Undervisningen består av såväl matematiska som didaktiska moment och handledning av studenter som skriver examensarbeten i matematikdidaktik.
Mitt forskningsintresse är främst de uppgifter som används i matematikundervisningen. I de studier jag genomfört har ett fokus varit elevers möjligheter att jobba med problemlösning och att använda matematiska resonemang. Detta har bland annat inneburit en internationell läromedelsanalys, en studie av hur elever möter läroboksuppgifter, samt vilka uppfattningar elever har om problemlösning och matematiska resonemang. Resultaten pekar på att uppgifterna som elever möter, i hög utsträckning leder till annat än problemlösning och matematiska resonemang.
Utifrån dessa studier och annan tidigare forskning utvecklar jag nu ett ramverk för att möjliggöra en ytterligare nyanserad diskussion kring de värdefulla utmaningar som elever möter i sin uppgiftslösning. I fokus är att identifiera och karaktärisera kreativa och konceptuella inslag.
Ett ytterligare mål med min forskning är att kunna utveckla principer för urval och utformning av uppgifter för undervisningen i matematik.
- Mathematical problem solving in textbooks from twelve countries, International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 2020, Vol. 51, No. 7, 1120-1136. Artikel : refereegranskat. .
- Med uppgift att lära : om matematikuppgifter som en resurs för lärande, Umeå universitet, 2019. Doktorsavhandling. .
- Task design with a focus on conceptual and creative challenges, Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME11, February 6 – 10, 2019). : 2019. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Students’ Mathematical Reasoning and Beliefs in Non-routine Task Solving, International Journal of Science and Mathematics Education, 2017, Vol. 15, 759-776. Artikel : refereegranskat. .
- Elevers möjligheter till lärande av matematiska resonemang, Linköping University Electronic Press, 2015. Licentiatavhandling. .
- Mathematical reasoning and beliefs in non-routine task solving, Kultur och lärande : 2015. Konferensbidrag. .
- Students’ reasoning in mathematics textbook task-solving, International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 2015, Vol. 46, No. 4, 533-552. Artikel : refereegranskat. .