
Personlig presentation av Boglárka Straszer
Boglárka Straszer är docent och lektor i svenska som andraspråk vid Högskolan Dalarna. Hon har en doktorsexamen i finsk-ugriska språk med inriktning mot flerspråkighet från Uppsala universitet, en magisterexamen i finska och ämneslärarutbildning i finska som andra- och främmande språk, samt en kandidatexamen i litteraturvetenskap från Finland. Hon har även erhållit universitetspedagogisk utbildning och har en över 20 år lång erfarenhet av pedagogiskt arbete på olika utbildningsnivåer i språk och sociolingvistiska ämnen i två nordiska länder.
Tidigare har hon som utredare arbetat med invandrarnas utbildningsfrågor vid Utbildningsstyrelsen i Finland och har undervisat vid Helsingfors universitet, Uppsala universitet, Mälardalens högskola och Högskolan i Gävle. Vidare har hon blivit utbildad som pedagogiskt sakkunnig för att bedöma pedagogisk skicklighet i tjänstetillsättningsärenden.
Vid Högskolan Dalarna undervisar och handleder hon studenternas arbete på alla utbildningsnivåer, dock främst på avancerad nivå, i svenska som andraspråk. Hon är magisterprogramansvarig i svenska som andraspråk, ansvarig för inriktningen Modersmål: arabiska inom ämneslärarprogrammet och ansvarig för ämneslärarexamen inom svenska som andraspråk, inriktning åk 7-9 och gymnasiet. Hon medverkar på flera uppdragsutbildningar inom svenska som andraspråk inkl. utbildning av modersmålslärare och studiehandledare i modersmålet samt undervisar på SVA-kurser inom Lärarlyft. Hon medverkar även inom förskollärarprogrammet och huvudhandledare för en doktorand i pedagogiskt arbete.
Boglárka är vice ordförande i den svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap, ASLA (Association suédoise de linguistique appliquée). Hon är ledare för den språkdidaktiska forskargruppen inom forskningsprofilen Utbildning och lärande vid Högskolan Dalarna. Och hon koordinerar det nationella forskarnätverket NatMin (Forskarnätverk för nationella och andra minoritetsspråk).
Hennes forskningsverksamhet innefattar språksociologiska frågeställningar med inriktning mot minoriteter och flerspråkighet med särskilt fokus på utbildning, språkliga attityder, språkbevarande, språkval samt identitet och mångfald. Särskilt frågor om modersmålsundervisning samt nationella minoritetsspråk ligger nära Boglárkas hjärta.
Short presentation in English:
Boglárka Straszer is Associate Professor in Swedish as a Second Language and teacher trainer at Dalarna University, Sweden, with over 20 years of experience teaching foreign languages, second languages, mother tongue and sociolinguistics. She is a vice president for ASLA, the Swedish branch of the international association of applied linguistics, AILA, and leader of the research group on Language Education by Dalarna University. She is coordinating the research network for national minorities and national minority languages. Her research interests include the sociology of language, linguistic ethnography, multilingualism and translanguaging, language identity and attitudes, and education in various immigrant and minority language settings.
Pågående forskningsprojekt:
Transspråkande, transnationalitet och transkulturella rum i förskolor mednationella minoritetsspråk som profil
Språkval och legitimitet - äldres relation till förstaspråket ungerska och andraspråket finska respektive svenska
Flerspråkighet, minoritetsspråk, identitet och familjespråkpolicy (med BethAnne Paulsrud)
Multimodalt samskapande för lärande (med Solveig Malmsten & Åsa Pettersson)
- Användning av språkliga resurser i studiehandledning på modersmålet, Pedagogisk forskning i Sverige, 2020, Vol. 25, No. 2-3, 26-48. Artikel : refereegranskat. .
- Språklig mångfald i förskolan, Ingår i: Modersmål, minoriteter och mångfald, Studentlitteratur AB, 2020. Kapitel av bok. .
- Modersmål, minoriteter och mångfald : i förskola och skola, Studentlitteratur, 2020. .
- Vad kan ett språkporträtt indikera? Reflektioner från en studie om ett flerspråkigt barns identitetskonstruktion, 2020. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Imagining the homeland : mother tongue tuition in Sweden as transnational space, Journal of Multicultural Discourses, 2020, Vol. 5, No. 1. Artikel : refereegranskat. .
- Spaces for translanguaging in mother tongue tuition, Education Inquiry, 2020. Artikel : refereegranskat. .
- Språklig mångfald i förskolan – från hemspråksträning till modersmålsstöd, 2020. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Modersmål i svenska skolan : introduktion, Ingår i: Modersmål, minoriteter och mångfald, Studentlitteratur AB, 2020. Kapitel av bok. .
- Modersmål, minoriteter och mångfald i skolan - Inledning (Panel), 2020. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Transspråkande som förhållningssätt och praktik, Ingår i: Modersmål, minoriteter och mångfald, Studentlitteratur AB, 2020. Kapitel av bok. .
- Studiehandledning på modersmål : Studiehandledares positionering och yrkesroll, Educare - Vetenskapliga skrifter, 2019, No. 3, 1-13. Artikel : refereegranskat. .
- Maintaining, developing and revitalizing: Language ideologies in national education policy and home language instruction in compulsory school in Sweden, Ingår i: Embracing Multilingualism Across Contexts, Victoria University Press, 2019. Kapitel av bok. .
- Indigenous Language Rights and Transcultural Spaces in a Preschool with a Saami Profile., 2019. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Indigenous language rights and Educational spaces in a Saami pre-school, 2019. Konferensbidrag. .
- Everyday translanguaging and the young child., 2019. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Transspråkande i studiehandledning på modersmål., 2019. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Det flerspråkiga barnet – diskurser om språklig mångfald i svensk förskola., 2019. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Kestävä tulevaisuus monikielisyyden voimin [Hållbar utveckling med flerspråkig personal som resurs], 2019. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Transnational spaces in the linguistic landscape of national minority language preschool in Sweden., 2019. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Linguistic schoolscaping and the visibility of languages in the linguistic landscape of a minority language pre-school in Sweden, EAL Journal, 2019, No. 8, 26-28. Artikel : populärvetenskaplig. .
- Transspråkande i svenska utbildningssammanhang, Studentlitteratur AB, 2018. .
- Introduktion, Ingår i: Transspråkande i svenska utbildningssammanhang, Studentlitteratur AB, 2018. Kapitel av bok. .
- “We know the same languages and then we can mix them” : A child’s perspectives on everyday translanguaging in the family, Ingår i: Translanguaging as Everyday Practice, Springer, 2018. Kapitel av bok. .
- “We know the same languages and then we can mix them” : A child´s perspectives on translanguaging and family language policy, 2018. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Talet om flerspråkighet i svensk förskolekontext., 2018. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Talet om flerspråkighet i svensk förskolekontext, Ingår i: Transspråkande i svenska utbildningssammanhang, Studentlitteratur AB, 2018. Kapitel av bok. .
- Translation, tuition and translanguaging. Perspectives on study guidance in the mother tongue in the Swedish compulsory school, 2018. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Studie- och yrkesvägledning – vägen till en lyckad integrering, Lisetten, 2018, Vol. 4, 20-22. Artikel : populärvetenskaplig. .
- Att vägleda nyanlända, 2018. Konferensbidrag. .
- Imagining the homeland – mother tongue tuition as transnational spaces, 2018. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Rum för transspråkande i modersmålsundervisning, Ingår i: Transspråkande i svenska utbildningssammanhang, Studentlitteratur AB, 2018. Kapitel av bok. .
- Kouluviraston tieto-opas monikielisyydestä, Kieliviesti, 2018, No. 2, 15-17. Artikel. .
- Transspråkande och interkulturalitet i en förskola med sverigefinsk profil, Ingår i: Den interkulturella förskolan, Liber, 2018. Kapitel av bok. .
- Interactional approaches in linguistic landscape research, 2018. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Imagining the homeland – mother tongue tuition as transnational spaces, 2018. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Greppa flerspråkigheten : en resurs i lärande och undervisning, Forskning för skolan, 2018. Rapport. .
- Monikieliset ikääntyvät ihmiset ja monimuotoiset kielten repertuaarit : miten kielivalintoja ja suhdetta kieliin kuvataan kielellistä elämäkertaa valaisevassa haastattelussa?, Ingår i: AFinLAn vuosikirja 2017 (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja 75), AFinLA, 2017. Kapitel av bok. .
- New Perspectives on Translanguaging and Education, Multilingual Matters, 2017. .
- Perspectives on translanguaging in education, Ingår i: New perspectives on translanguaging and education, Multilingual Matters, 2017. Kapitel av bok. .
- Epilogue, Ingår i: New Perspectives on Translanguaging and Education, Multilingual Matters, 2017. Kapitel av bok. .
- Transspråkande i studiehandledning som pedagogisk praktik, Lisetten, 2017, No. 1, 16-19. Artikel : populärvetenskaplig. .
- Co-constructive approaches in linguistic landscape research, 2017. Konferensbidrag. .
- Spaces for translanguaging in the discourse of mother tongue tuition, 2017. Konferensbidrag. .
- Skriva på engelska : Forskares villkor, språkliga resurser och strategier under skrivandet av en vetenskaplig artikel, 2017. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Den engelskspråkiga vetenskapliga artikeln som norm för vetenskaplig publicering? : Två forskares positionering och skrivprocess, ASLA:s skriftserie : 2017. Konferensbidrag. .
- Modersmålslärarnas yrkesidentitet - professionalisering, marginalisering och motstånd, 2017. Konferensbidrag. .
- Translanguaging space and spaces for translanguaging : A case study of a finnish-language pre-school in Sweden, Ingår i: New perspectives on translanguaging and education, Multilingual Matters, 2017. Kapitel av bok. .
- Studiehandledning på modersmål - Klasslärarröster om studiehandledning och studiehandledarnas yrkesroll och uppdrag, 2017. Konferensbidrag. .
- Monikieliset vanhukset ja kielten resurssit: miten omaa kielellistä todellisuutta ja kielihistoriaa kuvataan haastattelussa? : Flerspråkiga äldre och språkliga resurser: hur beskrivs den egna språkliga verkligheten och språkbiografin i intervjuer?, 2016. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- The question of policy in linguistic ethnography, 2016. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Skriva på engelska - Forskares villkor, språkliga resurser och strategier under skrivandet av en vetenskaplig artikel, 2016. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Transspråkande : En holistisk syn på språk, språkanvändning och språkdidaktik, Lisetten, 2016, No. 2, 32-33. Artikel : populärvetenskaplig. .
- Modersmålsundervisning och studiehandledning i grundskolan : undervisningens praktik, villkor och pedagogik, 2015. Konferensbidrag. .
- “Nu när jag är gammal kan jag säga att jag nästan har två modersmål.” : Äldres relation till förstaspråket ungerska och andraspråket finska., Ingår i: Text- och samtalsstudier från Södertörns högskola, Södertörns högskola, 2015. Kapitel av bok. .
- Translanguaging esikoulussa ja kotona ruotsalais-suomalais-unkarilaisessa kontekstissa (Translanguaging in preschool and at home in a Swedish-Finnish-Hungarian context), 2015. Konferensbidrag. .
- Transkieleily päiväkodissa ruotsinsuomalaisessa kontekstissa (Translanguaging i förskolan i den sverigefinska kontexten), 2015. Konferensbidrag. .
- Skriva på engelska : Forskares villkor, språkliga resurser och strategier under skrivandet av en vetenskaplig artikel, Ingår i: Kultur och lärande, Högskolan Dalarna, 2015. Kapitel av bok. .
- Maahanmuuttajien kielitaito – yhteiskunnan resurssi vai yksilön kätköissä oleva pääoma? : Esimerkkinä toisen polven suomenunkarilaiset, Ingår i: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja., AFinLA, 2014. Kapitel av bok. .
- "Puhumista on vältettävä, ettei loukkaisi muita, tai hämmennä turhaan” : unkarilaistaustaisten suomen- ja ruotsinpuhujien asenteet kielioikeuksien jarruina, Ingår i: VAKKI Publications, VAKKI Publications, 2014. Kapitel av bok. .
- Szülők a magyar anyanyelvi oktatásról egy felmérés alapján : Mit szeretünk és hogyan szeretnénk a jövőben?, Magyar Liget, 2012, Vol. 1-3, 41-43. Artikel : populärvetenskaplig. .
- Második generációs magyarok nyelvválasztásáról és identitásáról egy kutatómunka alapján, Ághegy: Skandináviai Magyar Irodalmi és Művészeti Lapfolyam, 2012, 4971-4982. Artikel : populärvetenskaplig. .
- Hungarians in Finland and Sweden : Comparison of some sociocultural and demographic factors on language choice, culture and identity, Finnish Yearbook of Population Research, 2012, No. 47, 5-30. Artikel : refereegranskat. .
- Ungerska förnamn : Namnval och identitet bland sverigeungrare, Studia Anthroponymica Scandinavica, 2012, Vol. 30. Artikel : refereegranskat. .
- Embracing Hungarian : Top-down emancipation of an immigrant language in Finland, International Journal of the Sociology of Language, 2011, No. 209, 75-90. Artikel : refereegranskat. .
- Language and Identity among Hungarians in Sweden, Ingår i: Uralica Helsingiensia, University of Helsinki, 2011. Kapitel av bok. .
- "Ungerska för rötternas skull" : Språkval och identitet bland andragenerationens ungrare i Sverige och Finland, Acta Universitatis Upsaliensis, 2011. Doktorsavhandling. .
- Kenttätyön antimia toisen polven unkarilaisten kielestä ja identiteetistä, Suomi-Unkari-lehti, 2010, Vol. 30, No. 1, 14-. Artikel : populärvetenskaplig. .
- "Unkarilaisuus tekee minusta persoonallisen" : Pohdintoja toisen polven suomenunkarilaisten kieli-identiteetistä, Ingår i: Tietolipas, Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2010. Kapitel av bok. .
- Ungrare, ungerska och ungersk kultur i Sverige och Finland : en översikt, Digitala skrifter från Hugo Valentin-centrum, 2010. Rapport. .
- Unkarilaiset Suomessa, Siirtolaisuus - Migration, 2009, Vol. 1, 12-21. Artikel. .
- Revitalisera mera! : En artikelsamling om den språkliga mångfalden i Norden tillägnad Leena Huss, Centrum för multietnisk forskning, 2008. .
- Unkarilaistaustaiset lapset äidinkielen opetuksessa Uppsalassa : havaintoja vanhempien odotuksista ja opettajan kokemuksista, Ingår i: Revitalisera mera!, Centrum för multietnisk forskning, 2008. Kapitel av bok. .
- Språkkompendium för sommarkursen Finsk-ugriska språk och kulturer för nyfikna, Uppsala universitet, Institutionen för moderna språk, 2007. .
- Sanna Iskanius, Venäjänkielisten maahanmuuttajaopiskelijoiden kieli-identiteetti. Jyväskylä 2006 och Marja Ågren, "Är du finsk, eller...?" En etnologisk studie om att växa upp och leva med finsk bakgrund i Sverige. Göteborg 2006. : Recension, 2007. .
- Femtio år i Sverige, Invandrare och minoriteter, 2006, Vol. 5, 9-12. Artikel : populärvetenskaplig. .
- Ungrare - en osynlig men aktiv invandrargrupp i Norden, Ingår i: Humanister forskar, Uppsala universitet, 2006. Kapitel av bok. .
- Kétnyelvüségröl mindenkinek : Könyvajánló a kétnyelvüség szakirodalmáról, Ungerska Riksförbundet, 2006. .
- Tolmácsot a nagyinak, 2006. .
- Ruotsin unkarilaiset, Liekki, 2006, Vol. 1. Artikel : populärvetenskaplig. .
- Unkarilaistaustaiset oppilaat äidinkielen opetuksessa, Suomi-Unkari, 2006, Vol. 1. Artikel : populärvetenskaplig. .
- Unkarilaiset tänään Suomessa ja Ruotsissa väestötilastojen valossa, Suomi-Unkari, 2005, Vol. 4. Artikel : populärvetenskaplig. .
- Identiteetistä : Suomalaisuus unkarilaisittain., Liekki, 2005, Vol. 3, 12-14. Artikel : populärvetenskaplig. .
- Gondolatok az Identitás magyar származású fiatalok körében Finnországban és Svédországban címü elöadásomhoz, 2005. Konferensbidrag : populärvetenskaplig. .
- Tutkimusta Suomen ja Ruotsin unkarilaisista, 2005. .
- Suomen kielen prosodian opettamisen ja oppimisen kysymyksiä, Helsingin yliopiston suomen kielen laitos., 2004. .
- Suomen kielen prosodisten piirteiden oppiminen yliopiston tietokoneavusteisella alkeiskurssilla, Ingår i: Kakkoskieli 5, Helsingin yliopisto, 2004. Kapitel av bok. .
- Havaintoja suomen kielen prosodisten piirteiden oppimisesta tietokoneavusteisella alkeiskurssilla, Virittäjä, 2003, No. 107, 588-596. Artikel : refereegranskat. .
- Unkarilaisessa kylässä : Katsaus suomalaisten kirjallisiin matkoihin, Alkukoti, 2003, No. 4. Artikel : populärvetenskaplig. .
Examensarbete i svenska som andraspråk för ämneslärarexamen, inriktning gymnasieskolan (ASS258)
Flerspråkighet som fenomen och företeelse - vetenskapsteoretiska förklaringsmodeller och metodologiska perspektiv (SS3002)
Modersmål: Arabiska I med didaktisk inriktning (GSS28D)
Modersmål: Arabiska II med didaktisk inriktning (GSS2BM)
Modersmål: Arabiska III med didaktisk inriktning (GSS2GP)
Svenska i vardags-, samhälls- och arbetsliv för internationella studenter (GSS2J5)
Svenska som andraspråk: Examensarbete för magisterexamen (SS3011)
Sveriges nationella minoriteter – språk, kultur och identitet (ASS23E)
Sveriges nationella minoriteter – språk, kultur och identitet (ASS26C)