Personlig presentation av Monika Vinterek
Professor pedagogiskt arbete, Pedagogiskt arbete
Forskningsprojekt
Publikationer
- Principals´ Views on and Descriptions of Preschool Education for Sustainable Development, Journal of Applied Technical and Educational Sciences jATES, 2020, Vol. 10, No. 2, 18-40. Artikel : refereegranskat. .
- Controversially uncontroversial? : Swedish pre-service history teachers’ relations to their national pasts, Acta Didactica Norden, 2020, Vol. 14, No. 4. Artikel : refereegranskat. .
- The Decrease of School Related Reading in Swedish Compulsory School : Trends Between 2007 and 2017, Scandinavian Journal of Educational Research, 2020. Artikel : refereegranskat. .
- Preschool children’s knowledge about the environmental impact of various modes of transport, Early Child Development and Care, 2019, Vol. 189, No. 3, 376-391. Artikel : refereegranskat. .
- The world moves in to the Everyday school, 2019. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Läsning och motivation i årskurs 6 och 9 : elevers syn på läspraktiker i och utanför skolan, 2019. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Att reflektera över texter om lekresponsiv undervisning med hjälp av ett lekminne, Forskning om undervisning och lärande, 2019, Vol. 7, No. 1, 98-102. Artikel. .
- The decrease of school related reading in compulsory school 2007–2017, 2018. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Amount of text read at school and the motivation for reading : a large scale study in grade 6 and 9, 2018. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Children’s learning for a sustainable society : Influences from home and preschool, Education Inquiry, 2017, Vol. 8, No. 2, 151-172. Artikel : refereegranskat. .
- Introduction : Epistemology of rival histories, Ingår i: International perspectives on teaching rival histories: pedagogical responses to contested narratives and the history wars, Palgrave Macmillan, 2017. Kapitel av bok. .
- International perspectives on teaching rival histories : Pedagogical responses to contested narratives and the history wars, Palgrave Macmillan, 2017. Bok. .
- Promoting a historiographic gaze through multiperspectivity in history teaching, Ingår i: International perspectives on teaching rival histories, Palgrave Macmillan, 2017. Kapitel av bok. .
- Tell us about your nation’s past : Swedish and Australian preservice history teachers’ conceptualisation of their national history, Yearbook (of the International Society for History Didactics), 2017, Vol. 38, 51-72. Artikel : refereegranskat. .
- Assessing self-reported understanding and practices of sustainability issues among children in eco- and non-eco-certified preschools in Sweden, Leading education: The distinct contributions of educational research and researchers. 22-26 August, 2016. : 2016. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Narrating the nation : Swedish and Australian pre-service history teacher’s conceptualisation of their national history., 2016. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Forskarskolors bidrag till akademi och skola : Intentioner och erfarenheter, Ingår i: Kulturell reproduktion i skola och nation, Gidlunds förlag, 2016. Kapitel av bok. .
- Yngre elevers kartkunskaper och uppfattningar om olika delar av världen i geografiämnet, Ingår i: SO-undervisning på mellanstadiet, Gleerups Utbildning AB, 2016. Kapitel av bok. .
- Populäre Geschichtsmagazine in Schweden : Mächtige Männer, nackte Frauen und Krieg, Ingår i: Populäre Geschichtsmagazine in internationaler Perspektive, Peter Lang Publishing Group, 2016. Kapitel av bok. .
- Förskolechefers syn på arbete med hållbar utveckling bland förskolebarn, 2015. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Åskådliggörande av sätt att arbeta med olika lärandeområden i förskolan, 2015. Konferensbidrag. .
- Geographical locational knowledge as an indicator of children's views of the world : research from Sweden and Australia, International Research in Geographical and Environmental Education, 2015, Vol. 25, No. 1, 68-83-. Artikel : refereegranskat. .
- Har Sverige något att lära av de bästa Pisa-länderna?, Dagens Nyheter, 2015, No. 2015-05-13. Artikel : populärvetenskaplig. .
- Skolforskning kan lära av japansk fotbollsspelare, Pedagogiska Magasinet, 2015, No. 4, 78-79. Artikel : populärvetenskaplig. .
- Att utmana och stimulera barns lärande och utveckling i förskolan : En observationsstudie i fem förskolor, Skolverket Rapporter, 2015. Rapport. .
- The use of powerful men, naked women and war to sell : Popular history magazines in Sweden, Ingår i: Commercialised History, Peter Lang Publishing Group, 2015. Kapitel av bok. .
- Visualization of Ways to Work with Different Learning Areas in Preeschool, 2014. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Pedagogiskt arbete : Enhet och mångfald, Högskolan Dalarna, 2014. .
- Visualization of Ways to Work with Different Learning Areas in Preschool – A Pilot Study, 2014. Konferensbidrag. .
- Starting a War? – Using Popular History Magazines to Problematize the Start of World War One in schools in Sweden and the UK, 2014. Konferensbidrag. .
- Manifestation och konsolidering, Ingår i: Pedagogiskt arbete i Sverige, Högskolan Dalarna, 2014. Kapitel av bok. .
- The Use of Powerful Men, Naked Women to Edutain Popular History Magazines in Sweden, 2014. Konferensbidrag. .
- Globalization and classroom practice : insights on learning about the world in Swedish and Australian schools, Nordidactica, 2013, No. 1, 104-130. Artikel : refereegranskat. .
- History Curriculum, Geschichtsdidaktik, and the Problem of the Nation : Education : Special Issue, MDPI (Multidisciplinary Digital Publishing Institute), 2012. .
- History in the Textbooks and the Teachers Who Use Them : A Teachers’ Survey and More., Ingår i: Eckert. Die Schriftenreihe, Studien des Georg-Eckert-Instituts zur internationalen Bildungsmedienforschung, V&R unipress, 2010. Kapitel av bok. .
- Sätt att organisera för att individanpassa skolgången, Ingår i: Statens offentliga utredningar, Fritzes, 2010. Kapitel av bok. .
- Individualisera - men varför och hur? : en genomgång av studier av klassform, undervisningsform och elevers resultat i svenska, Svenskläraren, 2010, 12-13. Artikel : refereegranskat. .
- How to live democracy in the classroom, Education Inquiry, 2010, Vol. 1, 367-380. Artikel : refereegranskat. .
- Different kinds of teaching resources – Different kinds of learning? : Teachers’ ends and means, Ingår i: Eckert. Die Schriftenreihe, Studien des Georg-Eckert-Instituts zur internationalen Bildungsmedienforschung, V&R unipress, 2010. Kapitel av bok. .
- Läsning av texter i klassrummet : En undersökning om elevers läsvanor, Ingår i: Lys på Lesing, Novus, 2009. Kapitel av bok. .
- Introduktion, Ingår i: Monografier, Fakultetsnämnden för lärarutbildning, Umeå universitet, 2008. Kapitel av bok. .
- Elevers textläsning : Undersökning men hjälp av enkäter, Ingår i: Se skolan, Fakultetsnämnden för lärarutbildning, Umeå universitet, 2008. Kapitel av bok. .
- Svenska elevers läsning av undervisningstexter : helhet eller fragment, Ingår i: Tekst i vekst, Novus, 2007. Kapitel av bok. .
- Individualisering i ett skolsammanhang, Myndigheten för skolutveckling, 2006. Bok. .
- Pedagogiskt arbete : Ett forskningsområde börjar anta en tydlig profil, Tidskrift för Lärarutbildning och Forskning, (Journal of Research in Teacher Education), 2004, Vol. 11, 73-90. Artikel : refereegranskat. .
- Åldersblandade klasser : lärares föreställningar och elevers erfarenheter, Studentlitteratur, 2003. Bok. .
- Vad är pedagogiskt arbete?, Lärarutbildning och Forskning, (Journal of Research in Teacher Education), 2002, Vol. 9, 11-21. Artikel : refereegranskat. .
- Åldersblandning i skolan : elevers erfarenheter, 2001. .
- Åldersblandning i skolan : elevers erfarenheter, Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen, Umeå universitet, 2001. Doktorsavhandling. .
- Fakta och fiktion i historieundervisningen, Tidskrift för Lärarutbildning och Forskning, (Journal of Research in Teacher Education), 2000, Vol. 7, 11-25. Artikel : refereegranskat. .
- Recension ”Läraren och läsundervisningen” akademisk avhandling av Astrid Ahl, Didaktisk Tidskrift, 1999. Artikel. .
Ämnesansvarig
Pedagogiskt arbete