Studenternas examensprojekt visas i hela Sverige
2 min läsning

Fler blodstamcellsgivare är målet med en film som Angelica, William och Joel, studenter vid Filmproduktion för reklam och information, gjort för Tobiasregistret.

Tre studenter, två män och en kvinna, ler mot kamerna i en biosalong.
William Nyhlén, Angelica Ingólfsson och Joel Magnusson hoppas på stor spridning av filmen de gjort.

– Vi ville göra en film som gör skillnad, säger de.

Högskolans Dalarnas treåriga program Filmproduktion för reklam och information är en utbildning som går i linje med branschens krav och där studenterna jobbar med skarpa projekt under hela studietiden. När kunden för examensprojektet skulle väljas var Angelica Ingólfsson, Joel Magnusson och William Nyhlén överens om vad de ville lägga sina studietimmar på.

– Det här är för ett bra ändamål där man faktiskt kan använda resurserna till att göra skillnad. Efter utbildningen får man kanske mest göra reklamproduktioner där man inte väljer kunden själv. Därför kändes det självklart att använda skolans avancerade utrustning och de tio projektveckorna till att göra en film för en kund som verkligen behöver det, säger Joel som är klippare och projektledare för produktionen.

Tobiasregistret är det svenska registret för blodstamceller, de celler som bildar blod. De finns framför allt i benmärgen. Registret bygger på att människor frivilligt registrerar sig som givare så att en eventuell matchning kan göras mot någon som är allvarligt sjuk och i behov av nya blodstamceller.

– Det här var ett extra hjärteprojekt för mig då den är baserad på egna livserfarenheter när en nära anhörig till mig blev sjuk. Vi ville skildra den maktlösheten man känner när någon närstående drabbas av en svår sjukdom. Det var även viktigt att den berättades ur ett barns perspektiv för att på så sätt kunna gestalta ett naivt tankesätt där ingenting är omöjligt. Det är ett tankesätt som även vi vuxna borde ta efter, säger regissören William.

Tobiasregistret hade en informationsfilm på sin webbplats som ”fungerade, men inte kändes i hjärtat”, som William uttrycker det. Studenterna erbjöd stiftelsen sina filmkunskaper och fick omedelbart gehör. Filmen spelades in i Högskolan Dalarnas lokaler, Falu centrum och i en privatpersons hus i Sågmyra.

– Fyra månader har gått sedan vi levererade filmen och vi har verkligen fått superfin respons sedan den publicerades i juli. Alla som sett den berörs på riktigt, vilket var målet. Det här är ju vår ”gemensamma bebis” och vi är jättestolta över resultatet och delar det tillsammans med teamet, skådespelarna, kunden och de sponsorer som bidragit, säger projektets producent Angelica.

Resultatet ”Min Käre Bror” har tagits emot väl av publiken. Reklamfilmen är nu aktuell på Filmstadens biografer runtom i Sverige och rekryterar hela tiden nya givare och sprider vetskap om Tobiasregistret.

Nu hoppas studenterna att filmen ska fortsätta spridas och väcka tankar hos publiken om vad de kan göra för att bidra.

Se hela filmen här.