Högskolans grafiska studenter utvecklar föreningar
1 min läsning

Aspeboda och Bjursås har fått nya slogans och Grycksbo en ny grafisk profil. Det blev resultatet av ett projektarbete utfört av studenter på Grafisk design för digitala och tryckta medier.
Andreas Jansson, Johanna Gunnare och Hanne Kringstad
Andreas Jansson, Johanna Gunnare och Hanne Kringstad jobbade mot Aspeboda Intresseförening.

Projektet heter Crossmediakampanj och utfördes av studenter i årskurs tre. Uppdraget gick ut på att utforma en kampanj med målet att hjälpa en ideell förening få ut ett budskap, väcka opinion eller marknadsföra sig.

– Studenterna får jobba med skarpa projekt samtidigt som vi inte underminerar marknaden som de snart ska ut på. Jag upplever att det blir en riktig vitamininjektion för föreningarna när de träffar studenterna, säger Åsa Svensson, lärare på programmet. 

Vad betyder den här möjligheten för studenterna?  
– De får visa vad de går för. De är i slutet av utbildningen och i det här projektet kan de visa sina kunskaper inom webb och tryck när de tar fram crossmediakampanjer till föreningarna.

En av studenterna är Johanna Gunnare som tillsammans med Andreas Jansson och Freja Matsdotter jobbade mot Aspeboda. Deras arbete ledde till kampanjen "I löv Aspeboda" där man både i tryck och digitalt fick fram fördelarna med att bo i bygden. De fick också till en kampanj för att få fler att gå med i Aspeboda Intresseförening.

– Det var skönt att göra något på riktigt, alltså ett riktigt jobb, säger Johanna Gunnare. 

Samarbeta med en student eller någon av våra forskare