Minska mobilanvändandet och må bättre

1 min läsning
Det säger Ida Gisslén, en av tio idrottslärarstudenter, som hjälper eleverna på Åvestadalsskolan i Krylbo, med hälsan. Samarbetet är nu inne på sin andra termin.
Att inte hålla på med mobilen är en sak som Ida Gisslén och de andra hälsocoacherna pratat med eleverna om.
Att inte hålla på med mobilen hela tiden, är en sak som Ida Gisslén och de andra hälsocoacherna pratat med eleverna om.

– Det är väldigt spännande och lärorikt, både för oss som lärarstudenter men även för eleverna på Åvestadal skulle jag tro, säger Ida Gisslén, en av idrottslärarstudenterna i projektet "Hälsa för unga vid Åvestadalskolan i Krylbo"

Bakgrunden till att tio idrottslärarelever, som läser kursen Idrott och hälsa, gått in i rollerna som hälsocoacher är att skolan tog en kontakt och ville ha hjälp med att förbättra elevernas hälsa. Samarbetet inleddes 2017.

Vad har ni sett?

– Bland annat elever som önskar röra på sig mer och förändra sina kostvanor men också många elever som även pratar om dålig sömn på grund av sina mobiltelefoner. Att de används sent in på kvällen/natten och blir en typ av stressmoment. Det finns också en hel del ideal på sociala medier som man kan känna att man behöver leva upp till idag. Det är dock väldigt tydligt att eleverna är väldigt medvetna kring sociala medier och dess inverkan på psykisk hälsa, säger Ida Gisslén. 

Finns det nåt tips som du gett dem som du tycker är extra viktigt?

– Ja vi har ju pratat mycket om sociala medier och om att minska skärmtiden överlag egentligen. Det är inte bra för hjärnan att ständigt utsättas för så mycket intryck som vi idag får via våra mobiltelefoner, speciellt inte den vakna tiden precis innan vi ska sova. Alla människor borde egentligen minska skärmtiden, inte bara eleverna på Åvestadalskolan, säger Ida Gisslén.