Högskolan Dalarnas farkost slog världsrekord igen
2 min läsning

Det blev både seger och ett nytt världsrekord för högskolans energieffektiva farkost Eximus IV, när årets upplaga av tävlingen Delsbo Electric avgjordes i helgen.
Från vänster: Carl-William, Julia, Fredrik, Peter, Björn, Mattias, Simon och Morgan. Frånvarande Ricky Olars.
Från vänster: Carl-William, Julia, Fredrik, Peter, Björn, Mattias, Simon och Morgan. Frånvarande Ricky Olars.

Under ömsom sol och ömsom regn avgjordes tävlingen i Delsbo som går ut på att skapa den mest energieffektiva rälsgående farkosten med passagerare. Det blev en överlägsen seger för teamet, Björn Ferm och Ricky Olars från Byggteknik, Peter Hagfalk och Simon Axelsson från Maskinteknik och Morgan Wilhelmsson från Energiteknik samt eleverna Julia Larsson, Fredrik Forsman, Carl-William Lindkvist och Mattias Wängemark från Soltorgsgymnasiet. 

Slutresultatet blev 0,63 Wh/person - km vilket var hela 0,51 Wh/person - km bättre än tvåan från Luleå tekniska universitet. 

– Det känns väldigt bra men det bästa var att vi slog förra årets fordon Eximus III, säger Peter Hagfalk. 
– Det blev inte riktigt så bra som provåket men vi är så klart nöjda, säger Björn Ferm.

Vad har varit det bästa med Eximus?

– Hela resan med att gå från ingenting till en fungerande farkost, säger Björn.  

Sträckan som fordonet skulle köra var 3,36 km lång och medelvikten på de sex passagerarna 50 kg, så för att få till rätt vikt, åkte tre personer från teamet och tre barn som var på plats för att se tävlingen. 

Det fina slutresultatet i tävlingen ledde till att Eximus IV fick chansen att köra för ett nytt världsrekord. Samma sträcka fast fram och tillbaka. Resultatet blev 0,614 Wh / person - km vilket innebär att Högskolan Dalarna åter igen har tagit ett nytt världsrekord med sin energieffektiva farkost. För fjärde året i rad. 

– Det här projektet har varit över mina förväntningar så jag kan absolut tänka mig att bli ingenjör i framtiden, säger Julia Larsson från Soltorgsgymnasiet.

Eximus IV är kortare, något lägre än tidigare och vägde när den blev klar 65 kg, vilket är nästan 21 kg lättare än fjolårets fordon som vägde 85,9. Det tack vare att man använt ultralätt flygplansmaterial till att täcka karossen. Dessutom är motorn ny och både den och hjulen också lättare precis som hjulnaven och bromshållare som är framfrästa i solida aluminiumstycken. Det är bara drivaxlar och kugghjul för drivning som är av stål, resten är aluminium och kolfiber. För att farkosten ska ge en mjukare gång på rälsen samt spara energi har man gjort så att hela chassit vilar på gummibussningar.

Eximusprojektet finansieras av Teknikerjakten, Falu- och Borlänge kommun, Högskolan Dalarna och Region Dalarna. 

Resultaten i sin helhet:

1:a plats
Lag Eximus IV
Högskolan Dalarna
Wh/person - km 0,63

2:a plats
Lag Acus
Luleå tekniska universitet
Wh/person - km 1,14

3:e plats
Lag Rail S.N.A.I. V3
Linköpings universitet
Wh/person - km 1,27

4:e plats
Lag ECO Delsbo Truncus
Linköpings universitet
Wh/person - km 3,64