Högskolan Dalarnas första Campusdag invigd
2 min läsning

Företagsmingel, spännande föreläsare och gratis vegetariska hamburgare lockade studenter, näringsliv men också allmänhet under den allra första Campusdagen.
Folk som minglar i korridoren på Campus Borlänge.
Över 60 företag deltog på Campusdagen.

Under torsdagen ordnades Campusdagen på högskolans campus i Borlänge. Syftet med dagen är att minska avståndet mellan näringsliv och studenter, sprida information samt stärka samarbetet med näringslivet genom att få dem delaktiga i våra utbildningar. Totalt fanns över sextio bord uppställda till närmare hundra personer som såg sin chans att möta framtida arbetskraft. Men dagen innehöll också annat. Bland annat fanns möjlighet att analysera sina smycken, testköra Eximus IV samt lyssna till flera spännande föreläsningar.

En av föreläsarna var Jon Lind, VD på CTEK, som är världsledande på batteriladdare. Han berättade dels om sin egen karriär, som började på Högskolan Dalarna där han läste till ingenjör, för att sedan berätta om CTEK:s utveckling. Från att ha varit ett litet företag som startade i Vikmanshyttan för över 30 år säljer idag företaget en miljon batteriladdare i 70 länder världen över varje år. En utveckling som kräver kompetens och nära utveckling med högskolor och universitet. 

– Det är väldigt viktigt. Vi har verksamhet här i Dalarna där vi jobbar ihop med högskolan och vid vår verksamhet i Norrköping jobbar vi ihop med deras universitet. Samarbeten som kräver att bägge parter bidrar och som alltid kan bli bättre, säger Jon Lind.

Föreläste gjorde också trendspanaren och författaren Arvid Axland. Även han en före detta student vid Högskolan Dalarna på programmet Grafisk Teknologi som idag bytt namn till Informationsdesign. För Arvid var det ett kärt återseende att komma till Borlänge och till campus. 

– Det var magiskt att rulla in med tåget. Jag försökte verkligen ta in känslan som jag hade för 25 år sedan då jag började här.

Arvid Axland har skrivit boken ”Jakten på känslan” och han delade med sig av många tips på hur man som företag kan lyckas med sin kommunikation och marknadsföring.

– Genom att skapa en bra upplevelse för kunder, medarbetare och samhället i stort bygger man starka varumärken. Man bör alltså ha mindre fokus på att sälja och tjäna pengar och låta det istället bli en följd av att man lyckats skapa de här upplevelserna, säger Arvid.

Campusdagen invigdes av högskolans rektor Martin Norsell och planen är att dagen ska vara ett återkommande inslag varje i höst i samband med Borlänge Science Festival.