Högskolan Dalarna deltar i internationellt filmprojekt om Liepaja-massakern
4 min läsning

En svartvit bild tagen av en nazist vid en massaker i Baltikum under andra världskriget. Den är upprinnelsen till en internationell 360-film som ska ta tittaren tillbaka i historien.
Judiska kvinnor vid massakern i Liepaja, Lettland
Bilden på de judiska kvinnorna är från december 1941, tagen av en nazist vid massakern i Liepaja, Lettland. Den blev utgångspunkten för det internationella filmprojektet där Högskolan Dalarna medverkar.

Mikael Rosén, student på Film- och TV-produktion vid Högskolan Dalarna, har varit filmfotograf för det innovativa internationella projektet To Never Forget.
 
Det är en bild som slår rakt i magen. Vetskapen om vad som snart ska hända människorna på bilden gör den svår att titta på.

Kvinnorna tittar rakt in i kameran. De står uppställda i bara underkläderna, huttrar i kylan. Bakom dem tronar ett berg av kastade kläder som skvallrar om vad som snart kommer att ske. Bredvid berget med kläder, inom kort ett berg av kroppar.

Platsen är den lettiska staden Liepaja. Händelsen, ett skamfullt sår för nationen. Både letter och tyskar deltog i massakern som ägde rum i december 1941. I Lettland är händelsen ännu känslig att prata om, nästan 80 år senare. Mikael Rosén berättar att inspelningen flyttades till Budapest på grund av dess känsliga ämne.

Tyska och lettiska soldater avrättade 2731 lettiska judar i Liepaja. En tre dagar lång massaker där letter frivilligt jobbade hårt i skift med att skjuta 20 personer i taget rakt ner i massgraven de ställts upp framför. Efter tio omgångar, och rikligt med sprit för att klara uppgiften, avlöstes de av nästa dödspluton. Runtom på avrättningsplatsen stod tillresta tyskar och tittade nyfiket. Deras enda ärende: att nöjestitta på morden av judarna. Ofattbart grymma scener utspelades framför deras ögon.

360-filmen dramatiserar händelserna i Liepaja-massakern fram till att bilden togs.

Kvinnorna på bilden är skådespelare, iklädda värmande kappor väntar de på att få återskapa den historiska bilden från massakern i Liepaja. På grund av det känsliga ämnet gjordes filminspelningen i Ungern istället för Lettland. Foto: Jemma Potgieter

Det internationella filmprojektet leds av dr Peter Hegedus, lärare och forskare vid Griffith Film School i Brisbane, Australien, och involverar förutom Mikael Rosén en mindre grupp studenter från Lettland, Ungern och Australien. Den prestigefyllda filmskolan vid University of Southern California är med och finansierar projektet.

Hur hamnade då Högskolan Dalarna i detta samarbete?

Axel Grigor, programansvarig och konstnärlig lektor i bildproduktion, var under 20 år verksam som dokumentärfilmare i Australien, och undervisade vid Griffith Film School. När hans forna kollega hörde av sig och undrade om Högskolan Dalarna ville delta i projektet såg han chansen att kunna erbjuda en av sina studenter en unik erfarenhet. Att Mikael Rosén skulle platsa i Hegedus filmteam visste Grigor med en gång:

– Mikael är en utmärkt kameraperson, säger Axel som berömmer hans skicklighet som filmfotograf och klippare.

Rosén, som går sista året på programmet Film- & Tv-produktion, har fått assistera dokumentärfilmaren och konstnärliga lektorn Maja Hagerman i en av hennes kurser, och kommer under våren handleda andra studenter i färgkorrigering.

Filminspelningen skedde i Ungern strax före jul. Mikael Rosén är entusiastisk när han talar om inspelningsdagarna och allt han lärde sig:

– VR-kameran var något nytt som vi inte jobbat med under utbildningen här. Kameran filmar överallt, och när man tittar sen på filmen kommer man in i den på ett helt annat sätt, det blir ett djupseende, säger Mikael som hoppas kunna jobba som filmfotograf när han är färdig med sina studier.

Bilden på kvinnorna i Liepaja var alltings utgångspunkt. Men filmteamet som skulle återskapa minuterna som ledde fram till massakern missade nästan viktig information.

Det var först när filminspelningen satte igång som de plötsligt upptäckte fler personer på bilden, den lilla flickan Sorella Epstein, som stod skymd till vänster, och längst bak, mellan två av kvinnorna, hennes mor, Rosa Epstein. Upptäckten resulterade i att en av filmstudenterna istället fick ta en roll i filmen.

Också Mikael deltog indirekt. Att filma 360 innebär nämligen att fotografen, van att vara bakom kameran och inte synas, själv riskerar att bli en del av bilden. Michael klädde ut sig till lettisk soldat för att smälta in när han inte kunde gömma sig.

Att filma 360 innebär att människorna bakom kameran också kan bli människorna framför kameran. Mikael Rosén, student vid Högskolan Dalarna, till vänster, klädde ut sig till lettisk soldat när han filmade, för att smälta in. Bredvid står projektledaren Peter Hegedus från Griffith Film School i Brisbane. Foto: Mikael Rosén

To Never Forget har växt under resans gång och ska resultera i tre filmer som behandlar olika aspekter av massakern: en halvtimmeslång dokumentär, en fem minuter lång 360-spelfilm som kräver att tittaren bär speciella glasögon, och en film om dokumentärens tillkomst. Den senare hoppas högskolan kunna få klippa under våren.

Projektet bedöms som innovativt och med stor potential att nå en ung publik.

Förhoppningen är att filmerna ska visas vid festivaler och filmkonferenser runtom om i världen.