Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

- Nu ligger vi framkant på det här området, säger Ulf Rydén, förvaltningschef och ordförande i Miljörådet. Bland landets lärosäten var det bara KTH och Linköpings universitet som skrev på tjänstebilsutmaningen före oss. Nu uppmanar vi fler att följa efter!
Den bil man valt är Volkswagens Passat (Sportscombi GTE 1.4 TSI Plug-In-Hybrid). När man kör bilen kan man när som helst trycka in "E-läget" och köra helt på eldrift utan lokala utsläpp. Perfekt för de korta resorna i tättbebyggt område, anser gruppen som jobbat med upphandlingen. Samtidigt blir räckvidden lång med bensinmotorns hjälp. Man slipper vara rädd att inte kunna ta sig hem igen efter VFU-besöket, eller konferensen i Tällberg i minus 25 grader.
- Jag tror att laddhybrider både tekniskt och pedagogiskt är en bra övergångsfas i riktning mot ett mer elektrifierat bilresande, säger Anton Grenholm, miljösamordnare. Vi behöver få in vanan att sätta bilen på laddning så snart det finns möjlighet.
Sammanlagt rör det sig om tolv bilar samt en vaktmästarbuss.