Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

– Det känns både ärofyllt och fantastiskt roligt att något som man arbetat med under så lång tid blir uppmärksammat på det här viset, säger Daniel Fredriksson, universitetsadjunkt ljud och musikproduktion.
Hilding Rosenberg stipendium för svensk musikvetenskap 2018 delas i år mellan Daniel Fredriksson och Peter Spissky. Och i juryns motivering när det gäller Fredrikssons avhandling står att han blottlägger den dragkamp som ständigt tycks pågå mellan större och mindre aktörer, såsom det ”fria musiklivet”, etablerade verksamheter, nya festivaler och privata initiativ.
Berätta lite kort om din avhandling som ledde till priset?
– Avhandlingen handlar mycket om hur olika musikgenrer ges olika förutsättningar i de kulturpolitiska systemen och om vilken typ av musiker som premieras i dessa system. Sammantaget så handlar det om musikskapandets villkor i ett spänningsfält mellan kulturpolitiska, konstnärliga och marknadsmässiga logiker.
Vad innebär stipendiet för ditt fortsatta arbete?
– Detta ser jag som en uppmuntran och ett glatt tillrop om att fortsätta forska om musik och musikskapande ur olika perspektiv, både kulturteoretiska och praktiska. Det är såklart också en bra merit vid ansökningar av forskningsmedel och så vidare.
Klicka på länken så hittar du hela avhandlingen: Musiklandskap - musik och kulturpolitik i Dalarna