Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.
Projektet leds av Mittuniversitetet och förutom Högskolan Dalarna är Kungliga Tekniska högskolan, Göteborgs universitet, Chalmers tekniska högskola, Malmö universitet och Stockholms universitet delaktiga i projektet.
Syftet är att forska om miljöeffekter av idrott och friluftsliv och vidareutveckla kunskap om och förståelsen för hållbarhet i relation till idrott och friluftsliv. Målet är att bidra till minskad negativ miljöpåverkan.
Högskolan Dalarna kommer att bidra till projektet genom att bevaka och undersöka hur idrott och friluftsliv i skolan och i lärarutbildningen påverkar och kan stärka miljömässig hållbarhet.
– Idrott och hälsa i skolan och i utbildning av lärare är ju en del av idrottsrörelsen och friluftsrörelsen i Sverige. Från Högskolan Dalarna kommer idrottslärarstudenter att delta i några av delstudierna. Utöver det hoppas vi att projektet kommer att synliggöras i högskolans inre och yttre arbete med frågor om miljömässig hållbarhet, säger Erik Backman som tillsammans med Andreas Isgren Karlsson är delaktig i projektet.
Erik och Andreas kommer att studera flera olika deltagare i idrott och hälsa i skolan och i idrottslärarutbildning i Sverige såsom elever, idrottslärare, idrottslärarstudenter och idrottslärarutbildare.
– Vi kommer att använda oss av enkäter, intervjuer och observationer. Målsättningen är att skapa kunskap om vad undervisning inom skolans idrottsämne och i idrottslärarutbildning innehåller och inte innehåller, samt hur undervisning kan utformas för att bidra till miljömässig hållbarhet, avslutar Erik Backman.
Läs mer om finansieringen på Mistras webbplats.
Läs mer om projektet i Mittuniversitets nyhet.