Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

Enligt Katherina Dodou handlar det om att som högskole- och universitetslärare resonera kring vilka delar av våra ämnesområden som är viktiga att lyfta fram och vad det innebär för hur utbildningen organiseras och genomförs.
– Jag intresserar mig för den ämnesdidaktiska frågan varför något bör studeras och ser den som direkt kopplad till aspekterna av undervisning och av lärarskapet som lyfts fram i och med konferensen: rum, redskap, relationer och repertoar, säger Katherina Dodou.
Katherina arbetar som lektor i engelska, med inriktning mot engelsk litteratur. För närvarande är hon ämnesföreträdare för ämnet engelska vid Högskolan Dalarna och därtill ordförande för Områdesnämnden Humaniora och Språk.
– Det innebär att jag inte befinner mig i undervisningen så mycket som jag brukar. Däremot ägnar jag en hel del tankeverksamhet åt utbildning och lärande inom ramen för dessa uppdrag och även i relation till den litteraturdidaktiska forskning jag bedriver.
Hennes aktuella forskning är lärarutbildningsorienterad. Hon undersöker litteraturstudiers position och orientering i utbildningen av grundskollärare och av ämneslärare i engelska nationellt.
– Målet är att kartlägga vilka kunskaper som anses nödvändiga och värdefulla för blivande skollärare och på så vis att hjälpa oss att förstå den bild av litteraturens värde som förmedlas i utbildningarna och som formar framtida lärares undervisningspraktiker.
Temat för årets konferens är framtidens lärare, varför är det ett viktigt att lyfta det?
– Vi befinner oss i en tid då flera definitioner av högre utbildning konkurrerar med varandra, då högre utbildning standardiseras och då universitetslärarens relation till studenterna ofta beskrivs i terapeutiska termer. Detta påverkar villkoren för utbildning och i förlängningen även hur universitetslärares roll avgränsas. En liknande utveckling sker även för ungdomsskolan. Det är viktigt att i detta bredare sammanhang lyfta frågan om framtidens lärare. Det gäller inte minst frågan om lärarens professionella etos och omdöme i relation till den miljö man verkar i.
[KD(1]som har ett kvalitetsgranskande uppdrag Därtill vars främsta uppgift det är att synliggöra humanistiska kunskapers samhällsrelevans.