"Att som student kunna analysera, bedöma och värdera något innebär något helt annat än att kunna förklara något".
Checklista för lärandemål
- Riktar målen in sig på vad studenten ska kunna?
- Signalerar målen aktivitet från studentens sida?
- Signalerar målen den svårighetsgrad kursen har/rätt nivå?
- Är målen möjliga att bedöma/examinera?
- Är målen realistiska att uppnå, beskriver de en realistisk ambition?
- Håller målen sig inom kursens ram?
- Är målen så specifika att de fungerar bättre som kriterier?
- Är målen avgränsade och användbara i kursvärdering?
- Kan målen sägas hänga samman med övriga kurser inom utbildningen?
- Ryms målen inom utbildningsplanens mål?
Checklista för bedömning av lärandemålen/examination
- Hur garantera att studenterna uppnått lärandemålen?
- Är lärandemålen bedömningsbara?
- Går det att utforma examinationer utifrån målen?
- Hur sker den formativa bedömningen under kursen?
- Vilka former av summativ bedömning är lämpliga i kursen?
- Gör studenterna saker som bedöms, men som inte finns med i lärandemålen? Om ja, bör lärandemålen revideras?
Checklista för läraktiviteter
- Vad gör studenterna under kursen?
- Hur aktiva är studenterna?
- Varför är dessa aktiviteter en del i kursen?
- På vilket sätt uppnår studenterna lärandemålen med hjälp av dessa aktiviteter?
- Vilka alternativa aktiviteter skulle hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen?
- Om läraktiviteterna inte stämmer överens med lärandemålen – ändra målen eller aktiviteterna.
10 kom-i-håg i kursgenomförandet
- Har du lagt upp kursmaterial i lärplattformen? Om inte, varför?
- Används nyhetsfunktionen i lärplattformen? Om inte, varför?
- Används Forumfunktionen ilärplattformen? Om inte, varför?
- Används portfoliofunktionen ilärplattformen? Om inte, varför?
- Används inlämningsmappen i lärplattformen? Om inte, varför?
- Ligger tidigare kursers kursanalys i lärplattformen? Om inte, varför?
- Ligger Kursguiden/studiehandledningen/kurshandboken i lärplattformen? Om inte, varför?
- Är lärplattformen ett naturligt och självklart centrum för studenterna i kursen? Om inte, varför?
- Finns det inspelat stödmaterial (ex. föreläsning / genomgångar) tillgängligt i lärplattformen? Om inte, varför?
- Är schemat i kursen centrerat på vad studenten skall göra eller på vad läraren gör? Fundera på skillnaden.
Senast granskad: