Evenemang och ceremonier

Vid Högskolan Dalarna är eventen en del av vardagen och det finns ofta skäl att fira.

Återkommande ceremonier

Att gå en högre utbildning är något speciellt och varje student är en alldeles speciell person – det är budskapet som vi vill förmedla genom våra traditionella ceremonier.

De återkommande ceremonierna arrangeras av avdelningen för kommunikation.

Välkomstceremoni – höst och vår

Målet med ceremonin är att nya studenter ska få en bra start, känna sig välkomna och få en positiv bild av Högskolan Dalarna.

Medverkar gör vanligtvis rektor, studentkårens ordförande, konferencier, spelmanslag, kårens introduktionsgrupp, studenter och representanter från Falu kommun och Borlänge kommun.

Höstens ceremoni sker i både Falun och Borlänge. Vårens ceremoni sker i Falun och studenter från campus Borlänge transporteras med buss. 

Tal hålls på svenska och textas på engelska.

Avslutningsceremoni – höst och vår

Ceremonin hålls i Falun och omfattar bland annat tal, musik, diplomutdelning och efterföljande mingel.

Medverkar gör vanligtvis landshövding, rektor, studentkårens ordförande, konferencier, institutionschefer, programansvariga, årets alumn, spelmanslag med flera. Studenterna är välkomna att bjuda med sina närmaste (högst fem) till ceremonin.

Tal hålls på svenska och textas på engelska.

Akademisk högtid

Innehåll kommer senare.

Stöd av koordinator

Ska du arrangera en större konferens, en mottagning eller någon annan form av event? Då kan högskolans konferenskoordinator hjälpa till med planering och praktiska frågor, till exempel hur du gör lokalbokningar och inköp. Det gäller oavsett om aktiviteten är digital eller på campus.

Du kan bland annat få hjälp med inbjudan, betalningshantering, namnskyltar, material och cateringbeställningar. Om det behövs kan du även få hjälp med bokning av hotell och transport.

För att få hjälp behöver du vara ute god tid, gärna sex månader innan eventet äger rum.

Boka biblioteket

Vill du boka biblioteket för ett event eller liknande behöver du innan bokningen av lokalen sker skicka en förfrågan till event@du.se.

Tänk också på att eventuellt mingel ska ske nedanför bibliotekstrappan eller på ovanvåningen. Inget mingel sker på entréplan i biblioteket.

Kontakta konferenskoordinator via mejl, event@du.se

Marknadsföring av event

Vilka kanaler som används för marknadsföringen av olika event bestäms främst av målgruppen. Så här brukar det se ut:

Konferenser, seminarier och träffar för speciellt inbjudna

  • Kalendariet, medarbetarwebben

Evenemang för våra studenter, till exempel avslutningsceremonier

  • Kalendariet, studentwebben
  • Kalendariet, medarbetarwebben

Evenemang för särskilt inbjudna blivande studenter, till exempel välkomstceremonier

  • Webbsida för evenemanget
  • Kalendariet, medarbetarwebben

Öppna föreläsningar eller andra event som arrangeras av Högskolan Dalarna

  • Kalendariet, du.se
  • Sociala medier (ibland)
  • Kalendariet, medarbetarwebben

Om ämnet har stort allmänintresse kan vi även publicera en nyhet i våra kanaler och skicka ett pressmeddelande eller en pressinbjudan. Kontakta avdelningen för kommunikation som gör en bedömning.  

Senast granskad:
Kontakt
Avdelningen för kommunikation
Senast granskad: