Informationssäkerhet

Som medarbetare har du ansvar för att hantera information på ett säkert och effektivt sätt.

Informationssäkerhet handlar om att skydda information, bland annat mot dataintrång, bedrägerier och spridning av skadlig kod.

Viktigt att tänka på

Du kan bidra till en ökad informationssäkerhet genom att följa åtta enkla regler:

  1. Lås eller logga alltid ut från din dator eller arbetsstation när du går därifrån.
  2. Skydda dina inloggningsuppgifter och lämna aldrig ut dem till någon.
  3. Skicka aldrig känslig information via mejl.
  4. Ladda inte ner filer, klicka på länkar eller öppna bilagor i mejl om du är osäker på vad de innehåller.
  5. Lämna aldrig ut dina inloggningsuppgifter eller kontouppgifter till någon som kontaktar dig via telefon eller mejl.  
  6. Se till att du har din information säkerhetskopierad.
  7. När du hanterar eller talar om känslig information, se till att ingen obehörig kan ta del av det du gör eller säger.
  8. Använd lösenkod på mobiltelefon och läsplatta.
Senast granskad:
Kontakt
Avdelningen för IT och digital infrastruktur
Senast granskad: