Madeleine Michaëlsson för medel om 5,2 msek från VR för projektet Statsbidragens fördelning och effekter, 1990–2025: Analys av studieresultat och mående gällande elever med och utan adhd. I projektet ska de undersöka hur statens miljardbidrag till grundskolorna påverkar skolornas arbete, samt elevernas studieresultat och mående. Med ett särskilt fokus på elever med adhd i förhållande till elever utan denna diagnos.
Thomas Sedelius för Sabbatical-medel från RJ om 1,2 msek, och vistelse vid Tammerfors universitet i Finland.
Anders Persson för medel om 5,2 msek från VR för projektet Ämneskunnande i könsåtskilda lärarutbildningar: Geografi, historia och kristendom – för framtidens lärarinnor och lärare – i den unga demokratins tid. Syftet är att fördjupa kunskapen om hur skolämnen omförhandlas under en tid av omvälvande samhällsförändringar. Projektet är riktat mot den undervisning som pågick mellan 1905–1939 vid några tydligt könsmässigt och geografiskt åtskilda lokala lärarutbildningsmiljöer.
Varmt välkomna!