Observera det inte finns några specialregler på grund av covid-19, utan ordinarie arbetsrätt och arbetsmiljöregler gäller. För dig som chef är det även viktigt att du tar del av Frågor om svar - för medarbetare för att ta del av information som rör dig som medarbetare.
Sjukdom – student
Svar: Om en student eller medarbetare diagnosticerats med covid-19 får individen speciella instruktioner från sin läkare. Av informationen framgår vad som gäller för sjukskrivning, eventuell karantän och smittspårning och information till andra. Det är också individen själv som ansvarar för att informera de personer som hen varit i närkontakt med. Högskolan ska inte/får inte göra egna bedömningar i dessa frågor.
Svar: Om Högskolan får kännedom om att flera medarbetare och studenter i samma grupp är sjuka i covid-19 kommer Högskolan att ta kontakt med smittskyddsläkaren. Det är sen smittskyddsläkaren som gör en bedömning av vilka åtgärder som krävs.
Svar: Det är läkaren och vården som avgör vem eller vilka en smittad måste informera. Det är också individen själv som ansvarar för att informera de personer som hen varit i närkontakt med. Högskolan ska inte/får inte göra egna bedömningar i dessa frågor. Det innebär att en student, frivilligt eller enligt instruktion från vården, kan lämna information till dig som program- eller kursansvarig.
Sjukdom – medarbetare
Svar: Det är allas ansvar att stanna hemma om man känner sig lite förkyld. Du har ett personligt ansvar för att skydda dig själv och andra mot spridningen av covid-19, något som du kan läsa mer om på krisinformation.se. Du som chef bör påminna medarbetarna om att de ska hemma om de känner av förkylningssymptom. Du kan också uppmuntra till covid-19 test och även då hänvisa till informationen från krisinformation.se.
Som arbetsgivare kan du inte tvinga någon att sjukskriva sig, men genom sin rätt att leda och fördela arbetet kan arbetsgivaren hindra dig från att vara på arbetsplatsen – det vill säga du kan kräva att medarbetaren går hem. Kom också ihåg att symptom kan bero på annat än förkylning, till exempel allergi.
Svar: Det är läkaren och vården som avgör vem eller vilka en smittad måste informera. Det är också individen själv som ansvarar för att informera de personer som hen varit i närkontakt med. Högskolan ska inte/får inte göra egna bedömningar i dessa frågor. Det innebär att en medarbetare, frivilligt eller enligt instruktion från vården, kan lämna information till dig som chef.
Svar: Uppgift om medarbetares hälsotillstånd kan vara sekretessbelagd. Information om enskilds hälsotillstånd får därför ske efter bedömning i varje enskilt fall. Medarbetaren kan ge sitt samtycke till att informationen kan kommuniceras på arbetsplatsen. Läs mer om behandling av personuppgifter och dataskyddsförordningen på www.datainspektionen.se (se även datainspektionen.se/nyheter/coronavirus-och-personuppgifter). Har du frågor kring detta kan du kontakta Högskolan Dalarnas dataskyddsombud dataskydd@du.se
Svar: Du kan alltid uppmana dina medarbetare attvända sig till våra studentpräster oavsett om de har oro kring covid-19 eller livsfrågor i stort.
Kontakta Studenthälsan
Om du som chef anser att medarbetaren har behov av företagshälsovårdens, Previa, tjänster ska du agera utifrån ordinare rutiner. Previa genomför dock inga provtagningar eller andra medicinska åtgärder i samband med covid-19.
Tillfälligt hemarbete och arbetsmiljö
Här hittar du 10 tips som bidrar till en bra digital arbetsmiljö
Svar: Medarbetare ska samråda med närmaste chef hur arbetet ska bedrivas – de som har möjlighet att arbeta hemifrån bör göra det. Det är dock viktigt att medarbetaren, liksom tidigare, först tar kontakt med dig som närmaste chef för diskussion utifrån respektive situation.
Högskolans ledning vill uppmana dig som chef att i den mål det är möjligt skapa utrymme för att medarbetarna kan jobba tillfälligt hemifrån utifrån gällande skärpta nationella föreskrifter och allmänna råd om allas ansvar att förhindra smitta av covid-19. Att göra individuella anpassningar för vissa medarbetare är möjligt exempelvis om någon inte kan arbeta hemifrån tillfälligt på grund av familjesituation, hälsoskäl eller liknande.
Läs Arbeta hemma under hösten (Folkhälsomyndigheten).
Svar: Du som chef har ansvar för en verksamhet måste ta ställning till hur verksamheten organiseras och var arbetet ska bedrivas. Du ansvarar för att ta beslut om arbetet ska utföras på plats eller i hemmet, helt eller delvis. Det är viktigt att du och din medarbetare tillsammans resonerar om förutsättningarna för eventuellt tillfälligt hemarbete och behoven i verksamheten och hittar överenskommelser som fungerar i respektive verksamhet.
Detta innebär att beslut som tas kan komma att vara olika då förutsättningarna varierar i verksamheten, liksom enskilda personers behov och förutsättningar varierar.
Svar: Ja, de grundläggande reglerna på arbetsmiljöområdet gäller oavsett var arbetet utförs. Det innebär att arbetsgivaren har huvudansvaret för arbetsmiljön även när arbetet utförs i hemmet. Kontakta HR-avdelningen via e-post vid frågor om ansvaret.
Arbetsgivarens ansvar vid arbete hemifrån (Arbetsgivarverket)
Svar: Genom våra kollektivavtal omfattas alla anställda av vissa försäkringar. Vid en eventuell arbetsskada är det PSA (personskadeavtalet genom AFA Försäkring) som är aktuell.
Till skillnad från arbete på arbetsplatsen krävs det vid tillfälligt hemarbete att olycksfallet har ett direkt samband med arbetet som utförs. Med det menas att medarbetaren har skadat sig i samband med att den utför sina arbetsuppgifter. Om medarbetaren till exempel skadar sig när den kokar kaffe i köket räknas det inte som ett arbetsolycksfall, även om det sker under fastställd arbetstid.
Källa: AFA Försäkring
Svar: Det är normalt att känna sig orolig, ledsen eller stressad när vardagen förändras – och hur medarbetarna reagerar kan se olika ut. Den ökade isoleringen i hemmet som hemarbete leder till ökar riskerna för psykisk ohälsa, riskbruk av alkohol och att bli utsatt för våld i nära relationer. När vi inte träffas lika mycket i vardagen ställs andra krav på dig som ledare, både när det gäller arbetsmiljö, struktur och kultur. Du som chef kan alltid vända dig till HR för stöd och tips.
Det är särskilt viktigt att vara lyhörd och visa omtanke just nu som chef, något som kan vara svårare att göra om du leder medarbetare på distans. Det krävs att man förstår att det faktiskt är ett annat ledarskap och ett annat sätt att förhålla sig än om man möter sin medarbetare fysiskt varje dag. Kanske behöver du visa och uttrycka din omtanke på ett tydligare sätt? Ha tätare individuella samtal och våga fråga: Hur mår du? Finns det något som oroar dig?
Gör dina medarbetare uppmärksamma på att de själva har möjlighet att boka in ett första samtal med företagshälsovården, Previa. Vill de gå fler gånger behöver detta förankras och beställas genom chef. Möjlighet finns även att vända sig till skyddsombud eller HR. Mår du dåligt på arbetet? - Högskolan Dalarna
Läs mer:
Svar: Högskolan Dalarna bekostar inte kontorsutrustning för ett hemmakontor. Högskolan bekostar inte några transporter och ombesörjer inte heller dessa. Medarbetaren behöver därför ordna med transporten av detta på egen hand; till ditt hem och sedan tillbaka till arbetsplatsen. Skulle skärmen gå sönder står arbetsgivaren för kostnaden, under förutsättning att normal försiktighet har iakttagits.
Dina medarbetare får ta med sig följande hem tillfälligt:
- Dator
- Datorskärm
- Dockstation
- Mus
- Tangentbord
- Kontorsstol
- Headset
Övriga frågor
Svar: Arbetet samordnas i nuläget av Ulrica Momqvist, kommunikationschef, tillsammans med en arbetsgrupp bestående av representanter från HR, Biblioteket och Avdelningen för studentservice. Löpande avrapportering sker till RBL.