
Om tidskriften
Utbildning & Lärande är en vetenskaplig tidskrift som startade hösten 2005. Sedan 2018 har värdskapet för tidskriften flyttats till Högskolan Dalarna och det första numret i högskolan Dalarnas regi publicerades den 19 december 2018. Här kan du se lanseringen av Högskolan Dalarnas första nummer.
Dessförinnan hade pedagogikämnet vid Högskolan i Skövde värdskapet. Redaktionen är bevarad och ny huvudredaktör är Åsa Wedin. De nummer som har publicerats finns tillgängliga via denna webbsida. Tidskriften Utbildning & Lärande strävar efter att utgöra ett forum för ett vetenskapligt samtal inom områden som berör pedagogik, pedagogiskt arbete, utbildningsvetenskap med mera.
Tidskriften Utbildning & Lärande utkommer med 1-2 nummer per år. Varje nummer har ett forskningsorienterat upplägg och behandlar frågor inom skilda pedagogiska praktiker och professionella, yrkesorienterade sammanhang. Tidskriften utges av sedan 2018 av forskningsprofilen Utbildning & Lärande vid Högskolan Dalarna. ISSN-nummer 2001-4554.
Vid frågor går det bra att använda e-postadressen utbildning-och-larande@du.se. Insändning av manuskript sker också till den e-postadressen. Då når man såväl tidskriftens huvudredaktör Åsa Wedin som dess tekniske redaktör Katarina Lindahl.
Syftet med tidskriften är att:
- Vara meningsfull för den praxisnära verksamheten samt bidra till utvecklingen av det angivna forsknings- och kunskapsområdet
- Ge upphov till idégivande, innovativ och kreativ utveckling och förnyelse av olika typer av pedagogiska projekt inom utbildning och forskning
- Bidra till ökad professionsutveckling för blivande och verksamma lärare samt för andra yrkesgrupper
Vad kan publiceras?
Arbeten som publiceras ska bygga på vetenskaplig grund. Det kan exempelvis röra sig om:
- Vetenskapliga artiklar
- Litteraturöversikter och bokrecensioner
- Publicering av intervjuer
- Övrigt av vetenskaplig karaktär som inte faller inom ramen för ovanstående punkter, men som uppfyller tidskriftens uppställda kvalitetskriterier och äger relevans i relation till tidskriftens övergripande målsättning och syfte
Vem kan publicera?
- Nationella och internationella forskare och lärare samt andra personer, vars arbeten bedöms passande och intressanta i förhållande till uppställda kvalitetskriterier, innehållstematik och policy för tidskriften
Vilka är de tänkta läsarna?
Tidskriften vänder sig till verksamma forskare och lärare i skilda skolformer och till yrkesverksamma i professionsorienterade utbildningsverksamheter, samt studerande vid högskolor och universitet.