Syftet med studien Villkor för skrivutveckling i det digitala klassrummet är att undersöka literacypraktiker i år 3-5 där eleverna tidigare har lärt sig läsa och skriva med metoden ASL. Detta syfte rör tre övergripande områden: Lärarnas skrivdidaktiska strategier, genrer och texttyper och praktikens demokratiska potential. Inom ramen för studien undersöks också hur kommunens språkutvecklingsplan implementeras i skrivundervisningen.
Studien bidrar med ny kunskap inom literacyfältet och det skrivdidaktiska fältet genom att fokusera skolans inom forskningen ”glömda mellanår” och dess skrivundervisning – både den som bedrivs och den som är möjlig. Dessutom bidrar studien till kunskap om digitaliseringens effekter och konsekvenser för skrivundervisningen i allmänhet och ASL i synnerhet. På kommunnivå bidrar studien dels till kunskap om på vilka sätt kommunala satsningar (en-till-en-satsning, språkutvecklingsplansarbete, etc) får genomslagskraft i verksamheten, dels bidrar studien med ny didaktisk kunskap om såväl skrivundervisningen som om digital kompetens (kopplad till skrivundervisning).
Högskolan Dalarna sparar viss data för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.
Läs mer om kakor