En grundläggande del av utbildningsuppdraget i svensk skola - att all undervisning ska vara ickekonfessionell - undersöks, samt två aspekter av hur detta uppdrag kan gestaltas i undervisningspraktiken. Projektet har även relevans för ledarskapet i den pedagogiska praktiken, då en specifik utmaning för detta ledarskap undersöks, det vill säga tillfällen då det konkreta ledarskapet tillfälligt överlåts av lärare till konfessionella företrädare. Medier i undervisningen undersöks ur två aspekter. Dels analyseras läromedel (bilder, texter, filmer, musik, hemsidor) som konfessionella företrädare använder i möten med elever, dels analyseras av lärare valda läromedel, som gör anspråk på att vara icke-konfessionella.
Nyckelord
Forskningsprofil
Utbildning och lärande
Ämne
Pedagogiskt arbete
Finansiärer
Högskolan Dalarna sparar viss data för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.
Läs mer om kakor