Det övergripande syftet är att undersöka effekter av kunskapshöjande insatser inom läs- och skrivområdet hos lärare i förskoleklass och årskurs 1 i en kommun.
Deltar gör samtliga lärare i förskoleklass och årskurs 1 (ca 40 stycken) och ett urval av specialpedagoger och speciallärare (12 st) i en kommun. Specialpedagogerna och speciallärarna fungerar som samtalsledare i projektet.
Genomförande
För att studera förändringar och effekter av de kunskapshöjande insatserna inleds projektet med en enkätundersökning till samtliga medverkande lärare och samtalsledare. I enkäten ställs frågor om lärares tankar och förhållningssätt om barns läs- och skrivutveckling samt frågor som synliggör deras kunskap i grundläggande läs- och skrivundervisning. Kontinuerliga samtal förs mellan forskare och samtalsledare i syfte att synliggöra förändringar i talet om den praktiska yrkesteorin. Samtalen genomförs i anslutning till samtal som genomförts mellan samtalsledare och lärare. Loggböcker analyseras löpande i syfte att upptäcka förändringar i lärarnas lärande och kunskapsutveckling.
För att fördjupa kunskaperna om lärarnas och samtalsledarnas lärande och kunskapsutveckling inom läs och skriv genomförs intervjuer med två samtalsledare och fyra lärare i slutfasen av studien. I syfte att undersöka betydelsen av samtal som verktyg för verksamhetsförändring intervjuas fyra lärare i slutfasen av studien.
Nyckelord
läs- och skrivdidaktisk kompetens, kunskapande samtal
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.