Studien syftar till att beskriva, diskutera och problematisera villkoren för läs- och skrivlärandet när metoden Skriva sig till läsning med dator – utan penna! implementeras i år 1 i en kommuns grundskolor samt att bidra till den nationella och internationella didaktiska diskussionen om villkoren för implementering av IKT-baserade metoder i den tidiga läs- och skrivundervisningen. Studien har såväl ett elev- som lärarperspektiv med ett fokus på undersökandet av dessa aktörers erfarenheter av att använda metoden. Lärares och elevers erfarenheter av metoden kommer att analyseras utifrån det specifika undervisningssammanhang de ingår i, det vill säga utifrån ett ämnesdidaktiskt perspektiv där frågor om ämnestraditioner aktualiseras. Projektet genomförs metodologiskt dels genom forskningscirklar dels genom fältstudier med deltagande observation och intervjuer. Studien har sin teoretiska förankring i såväl New Literacy Studies som i Critical Literacy.
Nyckelord
tidiga literacy praktiker; ikt och lärande; digitalisering, arly literacy practices; ICT and learning; digitalisation
Hultin, Eva, Westman, Maria. Genres in Transformation in Digital Classrooms, The 41st Annual Congress of the Nordic Educational Research AssociationDisruptions and eruptions as opportunities for transforming education : 2013. Konferensbidrag : refereegranskat.
Hultin, Eva, Westman, Maria. Digitalization of Early Literacy Practices, Proceedings of Canadian International Conference on Education, Guelph, Canada 18-21 juni 2012 : 2012. Konferensbidrag : refereegranskat.
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.