Detta projekt intresserar sig för lärares professionella självförståelse och det pedagogiska ledarskap som läraren gestaltar. Utgångspunkten är att vi ständigt skapar och omskapar vår egen professionella identitet i samtal och reflektion. I ett föränderligt samhälle och en föränderlig skola manas lärare till ständig omprövning av sina ideal och förhållningssätt. Det blir då relevant att ställa frågor som: Hur påverkar förändringar av yrkesvardagen den professionella självbilden? Hur kan de utmaningar man möter som professionell bidra till reflexivitet och breddning av den professionella identiteten? I anslutning till dessa frågeställningar blir det särskilt intressant att studera skolaktiviteter som rör emotionell träning, värdegrundsarbete, terapetisk undervisning och existentiella frågor. Vilka särskilda utmaningar och utvecklingsmöjligheter innebär detta för lärare? Dessa frågor fokuseras särskilt inom ramen för det VR-finansierade forskningsprojektet Livskunskap i skolan (FOLKS) som utgår från Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik (Cehum), Stockholms universitet.
Högskolan Dalarna sparar viss data för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.
Läs mer om kakor