Projektet omfattar ett forsknings- och utvecklingsarbete i en kommun i Sverige. Studiens syfte är att beskriva hur pedagogisk personal och rektorer ser på det egna arbetet kring barn/elever i behov av särskilt stöd. En referensgrupp med kommunens skolchefer och elevhälsa, rektorer, specialpedagoger samt forskare vid Högskolan Dalarna bildades 2008. Forskningen tillhör praktiknära forskning. Huvudhandledare är Claes Nilholm Högskolan i Jönköping (Skolnära forskning). Gun-Marie Wetso, HDa är biträdande handledare. Kommundoktorand Gunilla Lindqvist samordnar projektet i kommunen. Två enkäter kartlägger personalens syn på orsaker till, och arbetet kring barn/elever i behov av särskilt stöd. Två artiklar är publicerade i internationella vetenskapliga tidskrifter (Lindqvist, Nilholm, Almqvist & Wetso, 2011, Lindqvist & Nilholm, 2011), en delrapport samt tre papers vid forskningskonferenser (Russian State University, Moscow 2009, Malmö högskola 2010, University of Jyväskylä, Finland 2011). Resultaten visar skillnader i uppfattningar hos olika personalgrupper, förskol-, klass-, ämnes-, speciallärare, specialpedagoger, assistenter, fritidspedagoger och barnskötare (totalt 983 personer 73 % svarade) om synen på specialpedagogiskt arbete och insatser och ansvar för barn i behov av stöd. Den andra studien jämför rektorers (45 personer 100 %) uppfattningar i förskola och skola. Forskningsprojektet genererar utvecklingsarbete. Aktiviteter och delprojekt genomförs i verksamheten. Intervjuer med rektorer, lärare, föräldrar och barn/elever planeras 2011/2012 (Wetso, G-M., Lindqvist, G.). Även magisteruppsatser i pedagogik genomförs, (lerning/ lessonstudy i fysik på högstadiet, Wallerstein, C och att stimulera pedagogiska processer genom handledningssamtal (aktionsforskning) i förskolan (Lindgren Eneflo, E). En enkätundersökning är planerad att riktas till gymnasieskolan ht 2011. Fonden för samproducerad skolforskning, PUD är medfinansiär.
Nyckelord
Barn i behov av stöd, yrkesgrupper, praktiknära forskning, förskola och skola, utvecklingsarbete
Högskolan Dalarna sparar viss data för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.
Läs mer om kakor