Studien avser att belysa hur chefer som ansvarar för den operativa verksamheten kan stödjas i sin uppgift att leda självstyrande medarbetare och grupper för att på ett aktivt sätt förbättra gruppens kompetens. Projektet är designat som en kvasi-experimentell studie där bedömning av medarbetares interaktionsförmåga görs före och efter en intervention där deras chefer deltar i ett lärande nätverk. Den centrala frågan är hur chefer avsiktligt kan skapa förutsättningar för och påverka interaktion och relationer som möjliggör självorganisering och framväxt av kollektiv kompetens.
Det övergripande praktiska syftet är att utveckla fungerande sätt för företag att förbättra medarbetarnas kommunikationsmönster för att därigenom höja arbetsgruppers kompetens. Det övergripande teoretiska syftet är att bättre förstå samband mellan interaktion, relationer och kompetens inom sociala system.
Högskolan Dalarna sparar viss data för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.
Läs mer om kakor