Projektet med den rubricerade titeln bygger på ett samarbete mellan skolor i tre kommuner och forskare/forskarstuderande som sträcker sig över fem år. Den första fasen har bestått av ett analysarbete, där en på den aktuella skolan utsedd utvecklingsgrupp analyserar förutsättningar för och innehållet i ett kommande utvecklingsarbete. Under den andra fasen genomförs resultatet av analysarbetet som en integrerad del i den aktuella skolans vardagsarbete. I praktiken startar dock utvecklingsarbetet redan under analysfasen i och med de processer som detta arbete initierar. Högskolans roll i projektet har handlat om att stödja utvecklingsarbetet i form av omfattande handledarinsatser som emellertid successivt fasats ut för att tas över av skolan själv. Vidare har två deltidsdoktorander – skilda från och oberoende av handledarna – följt och delavrapporterat utvecklingsarbetets processer. Slutrapporter i form av doktorsavhandlingar i pedagogik väntas under 2011.
Doktorander: Gudrun Holmdahl och Katharina Jacobsson.
Vetenskaplig ledare och doktorandhandledare: Gunnar Berg
Finansiering: Myndigheten för skolutveckling, tre kommuner, samt Högskolan Dalarna i samverkan.
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.