Forskningsprojekt: Studerandes uppfattning om patientens delaktighet

Projektledare
Jan Florin
Deltagare
Marianne Omne-Pontén
Lars Jerdén, Landstinget Dalarna
Projektperiod
-
Projektstatus
Avslutat
Beskrivning
Bakgrund: Patientens delaktighet i planering och genomförande av vården betonas sedan ett par decennier i lagstiftning och policydokument. I professionsutbildningar inom vårdområdet brukar kommunikation och mötet med patienten betonas utifrån en humanistisk människosyn ses som viktiga inslag i ett gott vårdande. Kännetecknet för en profession kan sägas vara att gruppen har tillgång till systematisk teori, professionell auktoritet, samhällets sanktion, etiska regler och en egen kultur. En fråga är hur den professionella auktoriteten uppfattas i relation till att bejaka patientens delaktighet i vården. Studier har visat att vården ofta planeras utifrån ett professionellt perspektiv utan att patientens perspektiv har vägts in i bedömningen.
Syfte: Syftet med studien är att undersöka studenters perspektiv och uppfattning om patientens delaktighet, dels under utbildningen men också in i arbetslivet.
Metod: En prospektiv design används med ett urval av studerande vid sjuksköterskeprogram och läkarprogram vid olika lärosäten. Kohorter med studenter i början, i mitten och i slutet av sin utbildning kommer att följas över tid. Ett frågeformulär bestående av reliabla valida instrument, t ex Control Preference Scale av Degner & Sloan kommer att användes. Data kring utbildningarnas struktur och innehåll kommer att insamlas via styrdokument som utbildningsplaner, kursplaner och studiehandledningar samt genom intervju av företrädare för utbildningen.
Nyckelord
professionel utveckling, patientdelaktighet, professional development, patient participation
Forskningsprofil
Hälsa och välfärd
Ämne
Vårdvetenskap inr omvårdnad
Finansiärer