Forskningsprojekt: Mellan retorik och praktik. En ämnesdidaktisk och läroplansteoretisk studie av svenskämnena och fyra gymnasielärares svenskundervisning efter gymnasiereformen 1994
I föreliggande studie undersöks, ur ett ämnesdidaktiskt perspektiv, hur svenskämnet uppfattas, beskrivs och gestaltas av fyra verksamma gymnasielärare. På ett övergripande plan syftar studien till försöka, beskriva, analysera och förstå svenskämnets roll och funktion i gymnasieskolan och samhället efter gymnasiereformen 1994. Mera konkret syftar studien till att beskriva, analysera och förstå de olika mål, innehåll och gestaltningar ämnet kommit att ges hos fyra gymnasielärare under läsåret 2004/2005. Relationen mellan lärarnas svenskundervisning och de olika faktorer som påverkar, begränsar och möjliggör undervisningen är i detta sammanhang av särskilt intresse. Vidare syftar studien till att, ur ett läroplansteoretiskt perspektiv, diskutera de sociala och politiska konsekvenserna av de valda svenskämnesperspektiven eller mer precist – vilka föreställningar om samhället och den gode samhällsmedborgaren implicerar de valda svenskämnesperspektiven?
Högskolan Dalarna Nationella Forskarskolan i Pedagogiskt Arbete, Umeå universitet
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.