Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2023-11-21

Utbildningsvetenskapliga ansatser - teoretisk och metodologisk fördjupning (PG3069)

V3GFL (VT24, 50%, Dag, Distans, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

  • Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. DOI: 10.1191/1478088706qp063oa
    Tidskriftsartikel
  • Bryman, A. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder (3 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147112067
    Bok / Antologi
  • Dimenäs, J. (2020). Vetenskap och beprövad erfarenhet: forskningsmetodik för förskollärar- och lärarprofessionen (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147129188
    Bok / Antologi
  • Fejes, A., & Thornberg, R. (Red.). (2019). Handbok i kvalitativ analys (3 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147129706
    Bok / Antologi
  • Larsson, S. (2009). A pluralist view of generalization in qualitative research. International Journal of Research & Method in Education, 32(1), 25-38. DOI: 10.1080/17437270902759931
    Tidskriftsartikel
  • Larsson, S. (2005). Om kvalitet i kvalitativa studier. Nordisk Pedagogik, 25(1), 16-35.
    Tidskriftsartikel
  • Svensson, P. (2015). Teorins roll i kvalitativ forskning. I I. G. Ahrne, & P. Svensson (Red.), Handbok i kvalitativa metoder ( ss. 208-219). Liber. ISBN: 9789147112241
    Övrigt:Kapitelutdrag kommer att finnas tillgängligt under kursmaterial på Learn.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Vetenskapsrådet. (2017). God forskningssed. Hämtad från http://www.vr.se/analys/rapporter/vara-rapporter/2017-08-29-god-forskningssed.html.
    Myndighetspublikation
  • Åsberg, R., Hummerdal, D., & Dekker, S. (2011). There are no qualitative methods – nor quantitative for that matter: the misleading rhetoric of the qualitative–quantitative argument. Theoretical Issues in Ergonomics Science, 12(5), 408-415. DOI: 10.1080/1464536x.2011.559292
    Tidskriftsartikel
  • En valbar utbildningsvetenskaplig avhandling och valbara vetenskapliga artiklar, om ca 200-300 sidor, samt valbar teoretisk litteratur om ca 300 sidor som väljs av de studerande i samråd med undervisande lärare på kursen.
    Text

Referenslitteratur

  • Bengtsson, J., & Berndtsson, I. (Red.). (2015). Lärande ur ett livsvärldsperspektiv (1 uppl.). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789140687111
    Bok / Antologi
  • Hyldgaard, K. (2008). Vetenskapsteori: en grundbok till de pedagogiska ämnena (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147084722
    Bok / Antologi
  • Winther Jørgensen, M., & Phillips, L. (2000). Diskursanalys som teori och metod (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9144013027
    Bok / Antologi