Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. DOI: 10.1191/1478088706qp063oa
Dimenäs, J. (2020). Vetenskap och beprövad erfarenhet: forskningsmetodik för förskollärar- och lärarprofessionen (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147129188
Bok / Antologi
Fejes, A., & Thornberg, R. (Red.). (2019). Handbok i kvalitativ analys (3 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147129706
Bok / Antologi
Larsson, S. (2009). A pluralist view of generalization in qualitative research. International Journal of Research & Method in Education, 32(1), 25-38. DOI: 10.1080/17437270902759931
Tidskriftsartikel
Larsson, S. (2005). Om kvalitet i kvalitativa studier. Nordisk Pedagogik, 25(1), 16-35.
Tidskriftsartikel
Svensson, P. (2015). Teorins roll i kvalitativ forskning. I I. G. Ahrne, & P. Svensson (Red.), Handbok i kvalitativa metoder ( ss. 208-219). Liber. ISBN: 9789147112241
Övrigt:Kapitelutdrag kommer att finnas tillgängligt under kursmaterial på Learn.
Åsberg, R., Hummerdal, D., & Dekker, S. (2011). There are no qualitative methods – nor quantitative for that matter: the misleading rhetoric of the qualitative–quantitative argument. Theoretical Issues in Ergonomics Science, 12(5), 408-415. DOI: 10.1080/1464536x.2011.559292
Tidskriftsartikel
En valbar utbildningsvetenskaplig avhandling och valbara vetenskapliga artiklar, om ca 200-300 sidor, samt valbar teoretisk litteratur om ca 300 sidor som väljs av de studerande i samråd med undervisande lärare på kursen.
Text
Referenslitteratur
Bengtsson, J., & Berndtsson, I. (Red.). (2015). Lärande ur ett livsvärldsperspektiv (1 uppl.). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789140687111
Bok / Antologi
Hyldgaard, K. (2008). Vetenskapsteori: en grundbok till de pedagogiska ämnena (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147084722
Bok / Antologi
Winther Jørgensen, M., & Phillips, L. (2000). Diskursanalys som teori och metod (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9144013027
Bok / Antologi
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.