Berg, G., Sundh, F., & Wede, C. (Red.). (2020). Lärare som ledare : i och utanför klassrummet (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144133423
Blossing, U., & Wennergren, A. (2019). Kollegialt lärande : resan mot framtidens skola (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144111254
Bok / Antologi
Carlgren, I. (Red.). (2017). Undervisningsutvecklande forskning : exemplet learning study (Första upplagan). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789140695888
Läsanvisning:Inledning, kapitel 1,3,4 och 12 samt minst tre valfria kapitel.
Övrigt:Boken finns utgiven som e-bok 2022, Gleerups. ISBN: 9789151109657
Bok / Antologi
Frisk, A. (2016). Från orsak till mening – att kunna relatera ritualer till centrala tankegångar inom olika religioner. Forskning om undervisning och lärande, 1(4), 50-72.
Övrigt:(PDF finns i Learn)
Tidskriftsartikel
Frohagen, J. (2016). Att kunna såga rakt. Om manuell bildning i skolämnet slöjd.. Techne series: Research in sloyd education and crafts science. A, 23(2), 16-33.
Håkansson, J., & Sundberg, D. (2016). Utmärkt skolutveckling : forskning om skolförbättring och måluppfyllelse (Första utgåvan, första tryckningen). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127141940
Övrigt:Till Modul 2: En skolas utvecklingsarbete
Bok / Antologi
Högberg, S. (2015). Om lärarskapets moraliska dimension: ett perspektiv och en studie av lärarstuderandes nätbaserade seminariesamtal. (Doktorsavhandling, Örebro universitet, Örebro, Örebro studies in education 51).
Läsanvisning:s. 37-67
Övrigt:PDF finns i Learn
Avhandling
Larsson, P., & Löwstedt, J. (2020). Strategier och förändringsmyter : ett organiseringsperspektiv på skolutveckling och lärares arbete (3 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144137490
Övrigt:Till Modul 2: En skolas utvecklingsarbete
Bok / Antologi
Roos, H., & Bagger, A. (2024). Ethical dilemmas and professional judgment as a pathway to inclusion and equity in mathematics teaching. ZDM – Mathematics Education, 1-12. DOI: 10.1007/s11858-023-01540-0
Tidskriftsartikel
Selander, S., & Kress, G. R. (2021). Design för lärande : ett multimodalt perspektiv (Tredje upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144155951
Ytterligare artiklar eller utdrag ur bok/antologi kan tillkomma.
Text
Referenslitteratur
Appel, C., & Ernestam, Å. (2017). Olika är normen: att skapa inkluderande lärmiljöer i skolan. Sveriges kommuner och landsting.
Övrigt:PDF finns i Learn
Myndighetspublikation
Berg, G., & Scherp, H. (Red.). (2003). Skolutvecklingens många ansikten (Första upplagan). Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. ISBN: 9185128155
Övrigt:Finns som pdf i Learn
Bok / Antologi
Eriksson, I. (2021). Att identifiera problem i undervisningen - en grund för didaktisk skolutveckling. I N. Rönnström, & O. Johansson (Red.), Att förbättra skolor med stöd i forskning ( ss. 355-371).
Övrigt:PDF finns i Learn
Kapitel i bok (antologi)
Forssten Seiser, A., & Karlefjärd, A. (2014). Aktionsforskning som förhållningssätt i en föränderlig omvärld. KAPET, 10(1), 58-73.
Övrigt:PDF finns i Learn
Tidskriftsartikel
Lundahl, C. (2014). Bedömning för lärande (2 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144101491
Övrigt:Till Modul 1: Utveckling av undervisning
Bok / Antologi
Lundgren, M., Embretsen, E. L., Nytell, U., et al. (2021). Transformering av en masterplan till åtgärdsplaner i svenska skolor: En kvalitativ explorativ fallstudie av Samverkan för Bästa skola (SBS). Pedagogisk forskning i Sverige, 26(1), 94-117.
Övrigt:PDF finns i Learn
Tidskriftsartikel
Lundström, U. (2018). Lärares professionella autonomi under New Public Managementepoken. Utbildning och demokrati, 27(1), 33-59.
Övrigt:PDF finns i Learn
Tidskriftsartikel
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.