Casey, T., & McKendrick, J. H. (2022). Playing through crisis: lessons from COVID-19 on play as a fundamental right of the child. The International Journal of Human Rights, 1-20. DOI: 10.1080/13642987.2022.2057962
Tidskriftsartikel
Davidsson, F. (2020). Lekande rätt : en förskola för barnets rättigheter (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144140605
Läsanvisning:Valda delar, ca. 50 sid.
Bok / Antologi
Eidevald, C., & Engdahl, I. (2018). Utbildning och undervisning i förskolan : omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147127757
Läsanvisning:Valda delar, ca. 13 sid. Finns som PDF i Learn
Bok / Antologi
Engdahl, I., & Ärlemalm-Hagsér, E. (Red.). (2020). Att bli förskollärare : mångfacetterad komplexitet (Andra upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147139910
Läsanvisning:Valda delar, ca. 14 sid. Finns som PDF i Learn
Bok / Antologi
Eriksson Bergström, S. (2017). Rum, barn och pedagoger : om möjligheter och begränsningar för lek, kreativitet och förhandlingar (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147112180
Bok / Antologi
Hallgren, E. (2018). Ledtrådar till estetiskt engagemang i processdrama: Samspel i roll i en fiktiv verksamhet. (Doktorsavhandling, Stockholms universitet, Stockholm). Hämtad från http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-153424.
Läsanvisning:Valda delar, ca. 25 sid. Finns tillgänglig på nätet samt i Learn
Avhandling
Heikkilä, M., Andersson Schaeffer, J., Saler, K., et al. (2020). Rum i förskolan : för barns lek och lärande (Första utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127827943
Läsanvisning:Valda delar, ca. 15 sid. Finns som PDF i Learn
Bok / Antologi
Lebedeva, N. (2020). What keeps play alive? A dynamic systems approach to playing interactiones of young newcomer in Sweden.. (Doktorsavhandling, Högskolan Dalarna, Falun). Hämtad från http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:du-35411.
Läsanvisning:Valda delar, ca. 30 sid. Finns tillgänglig på nätet samt i Learn
Avhandling
Lecusay, R., & Nilsson, M. (2020). Lek i förskolan. I Vad säger forskningen om svensk förskola? ( ss. 77-88).
Läsanvisning:Finns som PDF i Learn
Kapitel i bok (antologi)
Lindqvist, G. (1996). Lekens möjligheter : om skapande lekpedagogik i förskola och skola (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9144613911
Läsanvisning:Valda delar, ca. 95 sid.
Bok / Antologi
Löfdahl Hultman, A. (2014). Kamratkulturer i förskolan : en lek på andras villkor (2 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147114528
Läsanvisning:Valda delar, ca. 30 sid. Finns tillgänglig på nätet samt i Learn
Myndighetspublikation
Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan: Lpfö 2018. Stockholm: Skolverket.
Läsanvisning:Valda delar. Finns tillgänglig på nätet
Myndighetspublikation
Tellgren, B. (2004). Förskolan som mötesplats : barns strategier för tillträden och uteslutningar i lek och samtal. (Licentiatavhandling, Örebro universitet, Örebro). Hämtad från http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:oru:diva-1174.
Läsanvisning:Valda delar, ca.25 sid. Finns tillgänglig på nätet samt i Learn
Avhandling
Tiempo von Essen, M. (2021). Barns rätt till lek och vila. I A. Klerfelt, & B. Qvarsell (Red.), Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken (2 uppl., ss. 45-56). Malmö: Gleerups.
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.