Andersson, S. (2004). Skidåskådning : att leda är att lära : ledarskap, teknik, metodik, tips (-). Stockholm: SISU idrottsböcker.
Bok / Antologi
Backman, E. (2011). Friluftsliv, idrott och skola i förändring. I K. Sandell, J. Arnegård, & E. Backman (Red.), Friluftssport och äventyrsidrott - utmaningar för lärare, ledare och miljö i en föränderlig värld ( ss. 1-20). Lund: Studentlitteratur.
Kapitel i bok (antologi)
Bäckström, Å. (2011). Inkludering och exkludering. I K. Sandell, J. Arnegård, & E. Backman (Red.), Friluftssport och äventyrsidrott - utmaningar för lärare, ledare och miljö i en föränderlig värld ( ss. 1-2). Lund: Studentlitteratur.
Kapitel i bok (antologi)
Dahl, L., Standal, O. F., & Moe, V. F. (2018). Norwegian teachers’ safety strategies for Friluftsliv excursions: implications for inclusive education. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 19(3), 256-268. DOI: 10.1080/14729679.2018.1525415
Tidskriftsartikel
Greilert, L., & Hogedal, L. (2010). Hitta rätt : en introduktion till karta och kompass (-). Stockholm: SISU idrottsböcker.
Bok / Antologi
Lundvall, S. (2011). En genusanalys. I K. Sandell, J. Arnegård, & E. Backman (Red.), Friluftssport och äventyrsidrott - utmaningar för lärare, ledare och miljö i en föränderlig värld ( ss. 1-2). Lund: Studentlitteratur.
Kapitel i bok (antologi)
Nordgren, M. (2013). Första hjälpen i terräng (4 uppl.). Östersund: Svenska liftanläggningars organisation (SLAO).
Bok / Antologi
Sandell, K. (2011). Idrott, sport, äventyr och friluftsliv – en introduktion. I K. Sandell, J. Arnegård, & E. Backman (Red.), Friluftssport och äventyrsidrott - utmaningar för lärare, ledare och miljö i en föränderlig värld ( ss. 1-15). Lund: Studentlitteratur.
Kapitel i bok (antologi)
Svensson, D. (2014). I fäders spår? Längdskidåkningens landskap som kulturarv. RIG, Kulturhistorisk tidskrift, 96(4), 193-212.
Tidskriftsartikel
Thorell, C., & Wallström, M. (2005). När isen lockar : en introduktion i att åka långfärdsskridskor (1 uppl.). Stockholm: SISU idrottsböcker. ISBN: 91-85433-01-2
Bok / Antologi
Tordsson, B. (2006). Perspektiv på friluftslivets pedagogik. CVU Sönderjylland, University College.
Övrigt:Finns som pdf.
Myndighetspublikation
Öhman, M., & Öhman, J. (2011). Kroppen i friluftslivet. I K. Sandell, J. Arnegård, & E. Backman (Red.), Friluftssport och äventyrsidrott - utmaningar för lärare, ledare och miljö i en föränderlig värld ( ss. 1-1). Lund: Studentlitteratur.
Kapitel i bok (antologi)
2. Humanbiologi med didaktisk inriktning
Kenney, W. L., Wilmore, J. H., & Costill, D. L. (2020). Physiology of sport and exercise (Seventh edition.). Champaign, IL: Human Kinetics. ISBN: 9781492572299
Bok / Antologi
Larsson, H. (2016). Idrott och hälsa : i går, i dag, i morgon (1 uppl.). Stockholm: Liber.
Larsson, H. (2013). Sport physiology research and governing gender in sport—a power–knowledge relation?. Sport, Education and Society, 18(3), 334-348.
Tidskriftsartikel
Paulsson, J., & Svalner, D. (2014). Idrott och Hälsa 1&2 (-). Malmö: Roos & Tegnér.
Bok / Antologi
Wirhed, R. (2007). Anatomi med rörelselära och styrketräning (4 uppl.). Bjursås: Harpoon publication.
Bok / Antologi
3. Rörelse med didaktisk inriktning
Berg, U. (2008). Metodik i redskap (2 uppl.). Stockholm: Svenska gymnastikförbundet.
Bok / Antologi
Collier, D., Haibach, P., & Reid, G. (2011). Motor learning and development (-). Champaign, IL: Human Kinetics.
Läsanvisning:Valda delar
Bok / Antologi
Ericsson, I. (2005). Rör dig - lär dig : motorik och inlärning (-). Stockholm: SISU idrottsböcker.
Läsanvisning:Valda delar.
Bok / Antologi
Hammar, L., & Johansson, I. (2008). Visst kan ALLA vara med! : i idrott, lek och spel (-). Örebro: Varsam.
Bok / Antologi
Hopper, T. (2002). Teaching Games for Understanding: The Importance of Student Emphasis over Content Emphasis. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 73(7), 44-48.
Tidskriftsartikel
Huitfeldt, Å. (2003). Rörelse och idrott (-). Stockholm: Liber.
Larsson, H., & Nyberg, G. (2016). Rörelseförmåga i idrott och hälsa : en bok om rörelse, kunskap och lärande (-). Lund: Studentlitteratur.
Bok / Antologi
Lundvall, S., & Meckbach, J. (2012). Tid för dans. I H. Larsson, & J. Meckbach (Red.), Idrottsdidaktiska utmaningar ( ss. 1-16).
Kapitel i bok (antologi)
Nyberg, G., Barker, D., & Larsson, H. (2020). Exploring the educational landscape of juggling – challenging notions of ability in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 25(2), 201-212. DOI: 10.1080/17408989.2020.1712349
Övrigt:Finns som PDF
Tidskriftsartikel
Nyberg, G., Barker, D., & Larsson, H. (2021). Learning in the educational landscapes of juggling, unicycling, and dancing. Physical Education and Sport Pedagogy, 26(3), 279-292. DOI: 10.1080/17408989.2021.1886265
Övrigt:Finns som PDF
Tidskriftsartikel
Pedersen, A., & Sigmundsson, H. (2004). Motorisk utveckling : nyare perspektiv på barns motorik (-). Lund: Studentlitteratur.
Bok / Antologi
Robinson, D., & Melnychuk, N. (2009). Assessing Games Understanding, Strategies. A Journal for Physical and Sport Educators, 22(5), 25-28.
Tidskriftsartikel
Stening-Furén, B. (2015). Metodik och teknik i matta och hopp (4 uppl.). Stockholm: Svenska gymnastikförbundet.
Bok / Antologi
Styrke, B. (Red.). (2015). Kunskapande i dans : om estetiskt lärande och kommunikation (1 uppl.). Stockholm: Liber.
Bok / Antologi
Sundlöf, E., & Wikström, P. (2016). Friidrott för barn (2 uppl.). Stockholm: SISU idrottsböcker.
Bok / Antologi
Widlund, H. (2003). Friidrott för ungdom : 14-17 år (-). Farsta: SISU idrottsböcker.
Bok / Antologi
Kompendium: Hoppa rätt med trampett.
Övrigt:Finns som pdf.
Text
4. Bedömning och betygsättning i idrott och hälsa 1
Håkanson, R. (2016). Dokumentation i idrott och hälsa – en omöjlig ekvation?. I H. Larsson (Red.), Vad händer i praktiken? Lärare utforskar idrott och hälsa ( ss. 71-81). Stockholm: Gymnastik- och idrottshögskolan.
Kapitel i bok (antologi)
Redelius, K. (2012). Betygssättning i idrott och hälsa – en didaktisk utmaning med pedagogiska konsekvenser. I H. Larsson, & J. Meckbach (Red.), Idrottsdidaktiska utmaningar (2 uppl., ss. 217-232). Stockholm: Liber.
Kapitel i bok (antologi)
Redelius, K., Fagrell, B., & Larsson, H. (2009). Symbolic capital in physical education and health: To be, to do or to know?” That is the gendered question. Sport, Education and Society, 2, 245-260.
Tidskriftsartikel
Seger, I. (2016). Betygsättning – ett (o)möjligt uppdrag?. I H. Larsson (Red.), Vad händer i praktiken? Lärare utforskar idrott och hälsa ( ss. 129-140). Stockholm: Gymnastik- och idrottshögskolan.
Kapitel i bok (antologi)
5. Bedömning och betygssättning i idrott och hälsa 2
Jönsson, A. (2011). Lärande bedömning (2 uppl.). Malmö: Gleerup.
Bok / Antologi
Lindberg, V., Lindström, L., & Pettersson, A. (Red.). (2011). Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap (2 uppl.). Stockholm: Stockholms universitets förlag.
(2019, 18 december). Podd om friluftsliv. [Broadcast].
Läsanvisning:Enligt lärares anvisning
Strömmande media
2. Humanbiologi med didaktisk inriktning
(2019). Lärobok i idrott och hälsa för gy eller 7-9 (xxx).
Läsanvisning:Väljes fritt enligt lärares anvisning
Bok / Antologi
3. Rörelse med didaktisk inriktning
Alsarve, D., Jacobsson, J., & Helgesson, J. (2017). Idrottsundervisning och maskulinitetens hegemoni-Genus och inflytande i gymnasieskolans ämne ”Idrott och hälsa”. Scandinavian sport studies forum, 8, 197-219.
Tidskriftsartikel
Quennerstedt, M. (2019). Physical education and the art of teaching: transformative learning and teaching in physical education and sports pedagogy. Sport, Education and Society, 24(6), 611-623. DOI: 10.1080/13573322.2019.1574731
Tidskriftsartikel
4. Bedömning och betygsättning i idrott och hälsa 1
Svennberg, L., Meckbach, J., & Redelius, K. (2016). Swedish PE teachers struggle with assessment in a criterion-referenced grading system. Sport, Education and Society, 23(4), 381-393. DOI: 10.1080/13573322.2016.1200025
Tidskriftsartikel
5. Bedömning och betygssättning i idrott och hälsa 2
Svennberg, L., Meckbach, J., & Redelius, K. (2016). Swedish PE teachers struggle with assessment in a criterion-referenced grading system. Sport, Education and Society, 23(4), 381-393. DOI: 10.1080/13573322.2016.1200025
Tidskriftsartikel
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.