Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2022-12-19

Svenska 2 för grundlärare 4-6: Läs- och skrivutveckling och läs- och skrivundervisning (SV1045)

V3E3Z (VT23, 100%, Dag, Normal, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

  • Gibbons, P. (2018). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet (5 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144128948
    Övrigt:Alternativt 4 uppl. (2016) Stockholm: Hallgren & Fallgren
    Bok / Antologi
  • Karlsson, O. (Red.). (2017). Svenska skrivregler (4 uppl). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147111497
    Läsanvisning:Valda delar läses
    Bok / Antologi
  • Liberg, C., af Geijerstam, Å., & Wiksten Folkeryd, J. (2010). Utmana, utforska, utveckla! Om läs- och skrivprocessen i skolan (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144055909
    Bok / Antologi
  • Skolverket. (2020). Nya Språket lyfter! Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk (3 uppl.). Stockholm: Skolverket.
    Läsanvisning:Valda delar läses
    Övrigt:Tillgänglig på internet
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022. Stockholm: Skolverket.
    Läsanvisning:Valda delar läses
    Övrigt:Tillgänglig på internet
    Myndighetspublikation
  • Wolf, L. (2004). Till dig en blå tussilago: att läsa och skriva lyrik i skolan (2 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9144034296
    Bok / Antologi
  • Filmer och annat material om läs- och skrivutveckling och bedömning från Skolverket.
    Text
  • Filmer och annat material om den ändrade läroplanen för grundskolan, Lgr22, som börjar gälla den 1 juli 2022..
    Text

Delkurser

1. Läsutveckling och läsundervisning
  • Alatalo, T. (Red.). (2019). Läsundervisningens grunder (2 uppl). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789151102764
    Läsanvisning:Kap. 1-6, 8-9, 11, 13, 15
    Bok / Antologi
  • Ingvar, M. (2008). En liten bok om dyslexi (1 uppl.). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127117389
    Bok / Antologi
  • Myndigheten för skolutveckling. (2007). Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. ISBN: 9789185589364.
    Övrigt:Tillhandahålls via kursrummet
    Myndighetspublikation
  • Stenlund, K. (2011). Läsning på mellanstadiet. En studie med fokus på elevers läsförmåga. (Licentiatavhandling, Stockholms universitet. Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholm, Forskarskolan i läs- och skrivutveckling). Hämtad från http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-82054.
    Avhandling
  • Thor, A. (2005). En ö i havet (1 uppl.). Stockholm: Bonnier Carlsen.
    Bok / Antologi
  • Westlund, B. (2015). Aktiv läskraft: att undervisa i lässtrategier för förståelse: mellanstadiet (1 uppl.). Stockholm: Natur & kultur. ISBN: 9789127135987
    Läsanvisning:Kap. 3-5
    Bok / Antologi
  • Aktuell forskning i form av artiklar eller delar av uppsatser tillkommer, ca 100 sidor.
    Text
  • Valfri självbiografisk bok om dyslexi väljs i samråd med bibliotekarie.
    Text
2. Skrivutveckling och skrivundervisning
  • Alatalo, T. (2011). Skicklig läs- och skrivundervisning i åk 1-3. Om lärares möjligheter och hinder. (Doktorsavhandling, Göteborgs universitet, Göteborg, Gothenburg studies in educational sciences 311). Hämtad från http://hdl.handle.net/2077/25658.
    Läsanvisning:Kap. 8
    Avhandling
  • Johansson, B., & Sandell Ring, A. (2015). Låt språket bära: genrepedagogik i praktiken (4 uppl.). Stockholm: Hallgren & Fallgren. ISBN: 9789173828758
    Övrigt:Alternativt 5 uppl. (2019) Lund: Studentlitteratur
    Bok / Antologi
  • Josephson, O., Oliv, T., & Melin, L. (1990). Elevtext: analyser av skoluppsatser från åk 1 till åk 9 (1 uppl). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9144302614
    Bok / Antologi
  • Aktuell forskning i form av artiklar eller delar av uppsatser tillkommer, ca 100 sidor.
    Text
  • Valfri skönlitterär barn- och ungdomsbok.
    Text

Referenslitteratur

Delkurser

1. Läsutveckling och läsundervisning
  • Doverborg, E., & Pramling Samuelsson, I. (2000). Att förstå barns tankar: Metodik för barnintervjuer (3 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9147049685
    Bok / Antologi
  • Lundberg, I. (2007). Bornholmsmodellen: Vägen till läsning: Språklekar i förskoleklass (1 uppl.). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127723009
    Bok / Antologi
  • Taube, K. (2007). Barns tidiga läsning (1 uppl). Stockholm: Norstedts akademiska förlag. ISBN: 9789172275034
    Bok / Antologi
2. Skrivutveckling och skrivundervisning
  • Berg, E. (2011). Läs- och skrivundervisning: Teorier, trender och tradition (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144069067
    Bok / Antologi
  • Ivanič, R. (2004). Discourses of Writing and Learning to Write. Language and Education, 18(3), 220-245. DOI: 10.1080/09500780408666877
    Tidskriftsartikel
  • Svenska språknämnden. (2016). Språkriktighetsboken (2 uppl). Malmö: NE. ISBN: 9789175130682
    Bok / Antologi