Aldrin, V. (2016). Frågebaserad professionsetik eller etiska riktlinjer i högre utbildning? – Fungerar SULF:s yrkesetiska riktlinjer i relation till breddad rekrytering och deltagande, eller är det dags för en ny form av yrkesetik i högre utbildning?. Högre Utbildning, 6(2), s. 109. Hämtad från https://hogreutbildning.se/index.php/hu/article/view/744.
Bergmark, U., & Westman, S. (2016). Ökat studentengagemang genom delaktighet och inflytande i högre utbildning: studenters och lärares samskapande av undervisningens innehåll och genomförande. Högre Utbildning, 6(1), s. 51. Hämtad från https://hogreutbildning.se/index.php/hu/article/view/753.
Tidskriftsartikel
Biggs, J. B., Tang, C. S., & Society for Research into Higher Education. (2011). Teaching for quality learning at university : what the student does (4 uppl.). Maidenhead: Open University Press. ISBN: 9780335242757
Läsanvisning:Läs sidan 16-31.
Bok / Antologi
Brade, L. H., Schmitt, I., & Sandell, K. (2014). Bryt innanförskapet i akademin! Förslag för hur en kan arbeta inom akademin med jämställhet, mångfald och likabehandling för en ökad rättvisa och jämlikhet. [Elektronisk resurs]. Genusvetenskapliga institutionen, Lunds universitet.. Hämtad från https://lup.lub.lu.se/search/ws/files/5948276/5159923.
E-bok eller PDF
Fejes, A., Muhrman, K., & Nyström, S. (Red.). (2020). Om vuxenutbildning och vuxnas studier : en grundbok (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144133294
Gustavsson, B. (2002). Vad är kunskap? En diskussion om praktisk och teoretisk kunskap. (Myndigheten för skolutveckling). Hämtad från http://libris.kb.se/bib/11611097.
Läsanvisning:Läs sidan 54-77.
Myndighetspublikation
Hedin, A. (2006). Lärande på hög nivå : idéer från studenter, lärare och pedagogisk forskning som stöd för utveckling av universitetsundervisning (1 uppl.). Uppsala: Avdelningen för utveckling av pedagogik och interaktivt lärande (UPI), Uppsala universitet. ISBN: 9150618806
Knowles, M. S., Holton, E., & Swanson, R. A. (2005). The adult learner: the definitive classic in adult education and human resource development (6 uppl.). Oxford: Elsevier. ISBN: 0750678372
Läsanvisning:Läs sidan 40-50.
Bok / Antologi
Koehler, M. J., Mishra, P., Bouck, E. C., et al. (2011). Deep-play: developing TPACK for 21st century teachers. International Journal of Learning Technology, 6(2), s. 146. DOI: 10.1504/ijlt.2011.042646
Tidskriftsartikel
Kugel, P. (1993). How professors develop as teachers. Studies in Higher Education, 18(3), 315-328. DOI: 10.1080/03075079312331382241
Tidskriftsartikel
Leijon, M., & Lundgren, B. (2020). Connecting physical and virtual spaces in a HyFlex pedagogic model with a focus on teacher interaction. Journal of Learning Spaces, 8(1), s. 1. Hämtad från http://libjournal.uncg.edu/jls/article/view/1640.
Lo, M. L. (2012). Variation theory and the improvement of teaching and learning (1 uppl.). Göteborg: Acta universitatis Gothoburgensis. ISBN: 9789173467254
Nicol, D., Thomson, A., & Breslin, C. (2013). Rethinking feedback practices in higher education: a peer review perspective. Assessment & Evaluation in Higher Education, 39(1), 102-122. DOI: 10.1080/02602938.2013.795518
Tidskriftsartikel
Orrell, J. (2006). Feedback on learning achievement: rhetoric and reality. Teaching in Higher Education, 11(4), 441-456. DOI: 10.1080/13562510600874235
Tidskriftsartikel
Raes, A., Vanneste, P., Pieters, M., et al. (2020). Learning and instruction in the hybrid virtual classroom: An investigation of students’ engagement and the effect of quizzes. Computers & Education, 143, s. 1. DOI: 10.1016/j.compedu.2019.103682
Tidskriftsartikel
Ramsden, P. (2003). Learning to teach in higher education (2 uppl.). London: RoutledgeFalmer. ISBN: 9780415303453
SUHF. (2016). Rekommendationer om mål för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning samt ömsesidigt erkännande. Hämtad 2020-12-10 från https://suhf.se/publikationer/rekommendationer/.
Carroll, J., & Zetterling, C. (2009). Hjälp studenterna att undvika plagiering = : Guiding students away from plagiarism (1 uppl.). Stockholm: KTH Learning Lab. ISBN: 9789174154030
Bok / Antologi
Cuevas, J. (2015). Is learning styles-based instruction effective? A comprehensive analysis of recent research on learning styles. Theory and Research in Education, 13(3), 308-333. DOI: 10.1177/1477878515606621
Tidskriftsartikel
Elmgren, M., & Henriksson, A. (2016). Universitetspedagogik (3 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144108353
Bok / Antologi
Entwistle, N., Hounsell, D., & Marton, F. (Red.). (2008). Hur vi lär (3 uppl.). Stockholm: Norstedts akademiska förlag. ISBN: 9789172276123
Bok / Antologi
Entwistle, N. (2009). Teaching for understanding at university : deep approaches and distinctive ways of thinking (1 uppl.). Houndmills, Basingstoke: Palgrave Macmillan. ISBN: 9780230593855
Bok / Antologi
Freeman Herreid, C., & Schiller, N. (2013). Case Studies and the Flipped Classroom. Journal of College Science Teaching, 5(42), s. 62.
Tidskriftsartikel
Griful-Freixenet, J., Struyven, K., Verstichele, M., et al. (2017). Higher education students with disabilities speaking out: perceived barriers and opportunities of the Universal Design for Learning framework. Disability & Society, 32(10), 1627-1649. DOI: 10.1080/09687599.2017.1365695
Tidskriftsartikel
Gustafsson, C. (2010). Att arbeta i högskolan : utmaningar och möjligheter (2 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144058887
Bok / Antologi
Harrison, R. (2002). Perspectives on learning (5 uppl.). London: RoutledgeFalmer. ISBN: 0-415-25927-4
Bok / Antologi
Häggblom, P. (2019). Universell design för lärande : ett inkluderande förhållningssätt (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144115245
Bok / Antologi
Long, T., Cummins, J., & Waugh, M. (2016). Use of the flipped classroom instructional model in higher education: instructors’ perspectives. Journal of Computing in Higher Education, 29(2), 179-200. DOI: 10.1007/s12528-016-9119-8
Tidskriftsartikel
Pashler, H., McDaniel, M., Rohrer, D., et al. (2008). Learning Styles. Psychological Science in the Public Interest, 9(3), 105-119. DOI: 10.1111/j.1539-6053.2009.01038.x
Tidskriftsartikel
Phillips, D. C. (. C., & Soltis, J. F. (2009). Perspectives on learning (5 uppl.). New York: Teachers College Press. ISBN: 9780807749838
Bok / Antologi
Race, P. (2020). Lecturer's toolkit : a practical guide to assessment, learning and teaching (Fifth edition.). Abingdon, Oxon: Routledge. ISBN: 9780367182267
Svinicki, M. D., McKeachie, W. J., & Nicol, D. (2011). McKeachie's teaching tips : strategies, research, and theory for college and university teachers (Fourteenth edition, International edition.). Australia: Wadsworth. ISBN: 9781133940555
Bok / Antologi
Säljö, R. (2015). Lärande : en introduktion till perspektiv och metaforer (Första upplagan). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789140688262
Bok / Antologi
Säljö, R. (2014). Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv (3 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144101736
Bok / Antologi
Säljö, R. (2013). Lärande och kulturella redskap : om lärprocesser och det kollektiva minnet (3 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144095806
Bok / Antologi
Winka, K., & Ryegård, Å. (2019). Pedagogisk portfölj : för karriär och utveckling (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144121765
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.