Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2022-11-17

Utvärdering och verksamhetsutveckling i förskola och förskoleklass (varav 7,5 hp VFU) (APG27U)

V3DG4 (VT23, 100%, Dag, Normal, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

  • Bergh, A., & Rosén, M. (2019). De villkorade utbildningskvaliteterna. Yrkesmänniskan i den kapitaliserade välfärden, 157-178. Hämtad från http://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:1368506/FULLTEXT02.pdf.
    Tidskriftsartikel
  • Biesta, G. (2022). World-centred education: a view for the present (1 uppl.). New York: Routledge. ISBN: 9780367565527
    Bok / Antologi
  • Bornemark, J. (2018). Det omätbaras renässans: en uppgörelse med pedanternas världsherravälde (1 uppl.). Stockholm: Volante. ISBN: 9789188659170
    Läsanvisning:s. 27-102, s. 261-279
    Bok / Antologi
  • Cederberg, C. (2016). Om pedagogens ansvar bortom förskolans läroplan. I L. Alsterdal, & M. Pröckl (Red.), Inifrån och utifrån ( ss. 367-390). Södertörns Högskola. Hämtad från http://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:1033328/FULLTEXT01.pdf. ISBN: 978-91-87843-56-3
    Kapitel i bok (antologi)
  • Forssén, L. (2016). Varför tvivlar jag?. I L. Alsterdal, & M. Pröckl (Red.), Inifrån och utifrån ( ss. 107-129). Södertörns Högskola. Hämtad från http://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:1033328/FULLTEXT01.pdf. ISBN: 978-91-87843-56-3
    Kapitel i bok (antologi)
  • Josefsson, M. (2018). Det ansvarsfulla mötet. En närhetsetisk analys av omsorgens innebörder i förskolan. (Doktorsavhandling, Stockholms universitet, Stockholm, Barn och ungdomsvetenskapliga institutionen ISBN 9789177970057). Hämtad från https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1164117/FULLTEXT01.pdf.
    Läsanvisning:s. 150-168
    Avhandling
  • Noddings, N. (2012). The caring relation in teaching. Oxford Review of Education, 38(6), 771-781. DOI: 10.1080/03054985.2012.745047
    Tidskriftsartikel
  • Pramling Samuelsson, I., Ärlemalm-Hagsér, E., Engdahl, I., et al. (2021). Förskolans arbete med hållbarhet (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144152059
    Läsanvisning:s. 17-30
    Övrigt:Finns som PDF på Learn
    Bok / Antologi
  • Pröckl, M. (2020). Tyngd, sväng och empatisk timing. (Doktorsavhandling, Södertörns högskolan, Huddinge, Södertörn Doctoral Dissertations 170 ISSN 1652–7399). Hämtad från http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1417765/FULLTEXT03.pdf.
    Läsanvisning:s. 153-176, s. 217-232
    Avhandling
  • Sjöstrand Öhrfelt, M. (2019). Export och import av den svenska förskolemodellen via transnationell utbildningspolicy. Utbildning & Demokrati – tidskrift för didaktik och utbildningspolitk, 28(1), 29-53. DOI: 10.48059/uod.v28i1.1114
    Tidskriftsartikel
  • Skeggs, B. (2000). Att bli respektabel: konstruktioner av klass och kön (1 uppl.). Göteborg: Daidalos. ISBN: 917173113X
    Läsanvisning:s. 69-117
    Bok / Antologi
  • Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan, Lpfö 18. Hämtad från https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65d5aa/1553968116077/pdf4001.pdf.
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet Lgr22. Hämtad från https://www.skolverket.se/getFile?file=9718.
    Myndighetspublikation
  • Sörlin, S. (2019). Till bildningens försvar: den svåra konsten att veta tillsammans (Första utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127823129
    Läsanvisning:s. 9-24
    Övrigt:Finns som PDF på Learn
    Bok / Antologi
  • Åsén, G. (Red.). (2022). Perspektiv på systematiskt kvalitetsarbete i förskolan (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147144303
    Bok / Antologi

Referenslitteratur