Aspelin, J. (2013). Vad är relationell pedagogik?. I J. Aspelin (Red.), Relationell specialpedagogik - i teori och praktik ( ss. 13-25). Kristianstad: Kristianstad University Press. Hämtad från https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:633608/FULLTEXT01.pdf.
Kapitel i bok (antologi)
Bengtsson, J., & Berntsson, I. C. (2015). Elevers och lärares lärande i skolan - livsvärdsliga grunder. I J. Bengtsson, & I. C. Berntsson (Red.), Lärande ur ett livsvärldsperspektiv (1 uppl., ss. 15-34). Malmö: Gleerups.
Övrigt:finns tillgänglig i Learn
Kapitel i bok (antologi)
Gee, J. P. (2014). introduction to discourse analysis : theory and method (4 uppl.). Abingdon, Oxon: Routledge. ISBN: 9780415721257
Bok / Antologi
Hyldgaard, K. (2008). Vetenskapsteori : en grundbok till de pedagogiska ämnena (1 uppl.). Stockholm: Liber.
Bok / Antologi
Janks, H. (2000). Domination, Access, Diversity and Design: A synthesis for critical literacy education. Educational Review, 52(2), 175-186. DOI: 10.1080/713664035
Tidskriftsartikel
Jobér, A., & Serder, M. (Red.). (2021). Vetenskapliga teorier för lärare (Första utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127827608
Läsanvisning:Läsanvisning finns i kurshandboken
Bok / Antologi
Matta, C. (2020). På vetenskaplig grund : en vetenskapsteoretisk vägledning för lärare och lärarstudenter (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147128457
Bok / Antologi
Nordqvist, S. (1988). Nasse hittar en stol (1 uppl.). Bromma: Opal. ISBN: 9172705035
Bok / Antologi
Wahlström, N. (2016). Läroplansteori och didaktik (Andra upplagan). Malmö: Gleerup Utbildning AB. ISBN: 9789140694768
En doktorsavhandling (200-300 sidor) inom området utbildningsvetenskap väljs i samråd mellan kursdeltagare och lärare.
Text
Referenslitteratur
Claesson, S. (2014). Om varför begreppet undervisning behöver återerövras. Utbildning & Demokrati, 23(3), 95-107.
Övrigt:finns tillgänglig i Learn
Tidskriftsartikel
Biesta, G. (2011). God utbildning i mätningens tidevarv (1 uppl.). Stockholm: Liber.
Bok / Antologi
Winther Jørgensen, M., & Phillips, L. (2000). Diskursanalys som teori och metod (-). Lund: Studentlitteratur.
Bok / Antologi
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.