Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2021-11-30

Rörelse med didaktisk inriktning (GIH2JB)

V3BDS (VT22, 100%, Dag, Normal, Falun, Omg. 2, ORD)

Litteratur

  • Berg, U. (2008). Metodik i redskap (2 uppl.). Stockholm: Svenska gymnastikförbundet.
    Bok / Antologi
  • Collier, D., Haibach, P., & Reid, G. (2011). Motor learning and development (-). Champaign, IL: Human Kinetics.
    Läsanvisning:Valda delar
    Bok / Antologi
  • Ericsson, I. (2005). Rör dig - lär dig : motorik och inlärning (-). Stockholm: SISU idrottsböcker.
    Läsanvisning:Valda delar.
    Bok / Antologi
  • Hammar, L., & Johansson, I. (2008). Visst kan ALLA vara med! : i idrott, lek och spel (-). Örebro: Varsam.
    Bok / Antologi
  • Hopper, T. (2002). Teaching Games for Understanding: The Importance of Student Emphasis over Content Emphasis. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 73(7), 44-48.
    Tidskriftsartikel
  • Huitfeldt, Å. (2003). Rörelse och idrott (-). Stockholm: Liber.
    Övrigt:Finns som PDF
    Bok / Antologi
  • Larsson, H. (2016). Idrott och hälsa : i går, i dag, i morgon (1 uppl.). Stockholm: Liber.
    Bok / Antologi
  • Larsson, H., & Meckbach, J. (Red.). (2012). Idrottsdidaktiska utmaningar (2 uppl.). Stockholm: Liber.
    Läsanvisning:Valda kapitel, hälsa.
    Bok / Antologi
  • Larsson, H., & Nyberg, G. (2016). Rörelseförmåga i idrott och hälsa : en bok om rörelse, kunskap och lärande (-). Lund: Studentlitteratur.
    Bok / Antologi
  • Lundvall, S., & Meckbach, J. (2012). Tid för dans. I H. Larsson, & J. Meckbach (Red.), Idrottsdidaktiska utmaningar ( ss. 1-16).
    Kapitel i bok (antologi)
  • Nyberg, G., Barker, D., & Larsson, H. (2020). Exploring the educational landscape of juggling – challenging notions of ability in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 25(2), 201-212. DOI: 10.1080/17408989.2020.1712349
    Övrigt:Finns som PDF
    Tidskriftsartikel
  • Nyberg, G., Barker, D., & Larsson, H. (2021). Learning in the educational landscapes of juggling, unicycling, and dancing. Physical Education and Sport Pedagogy, 26(3), 279-292. DOI: 10.1080/17408989.2021.1886265
    Övrigt:Finns som PDF
    Tidskriftsartikel
  • Paulsson, J., & Svalner, D. (2014). Idrott och Hälsa 1&2 (-). Malmö: Roos & Tegnér.
    Bok / Antologi
  • Pedersen, A., & Sigmundsson, H. (2004). Motorisk utveckling : nyare perspektiv på barns motorik (-). Lund: Studentlitteratur.
    Bok / Antologi
  • Robinson, D., & Melnychuk, N. (2009). Assessing Games Understanding, Strategies. A Journal for Physical and Sport Educators, 22(5), 25-28.
    Tidskriftsartikel
  • Stening-Furén, B. (2015). Metodik och teknik i matta och hopp (4 uppl.). Stockholm: Svenska gymnastikförbundet.
    Bok / Antologi
  • Styrke, B. (Red.). (2015). Kunskapande i dans : om estetiskt lärande och kommunikation (1 uppl.). Stockholm: Liber.
    Bok / Antologi
  • Sundlöf, E., & Wikström, P. (2016). Friidrott för barn (2 uppl.). Stockholm: SISU idrottsböcker.
    Bok / Antologi
  • Widlund, H. (2003). Friidrott för ungdom : 14-17 år (-). Farsta: SISU idrottsböcker.
    Bok / Antologi
  • Kompendium: Hoppa rätt med trampett.
    Övrigt:Finns som pdf.
    Text

Referenslitteratur

  • Alsarve, D., Jacobsson, J., & Helgesson, J. (2017). Idrottsundervisning och maskulinitetens hegemoni-Genus och inflytande i gymnasieskolans ämne ”Idrott och hälsa”. Scandinavian sport studies forum, 8, 197-219.
    Tidskriftsartikel
  • Quennerstedt, M. (2019). Physical education and the art of teaching: transformative learning and teaching in physical education and sports pedagogy. Sport, Education and Society, 24(6), 611-623. DOI: 10.1080/13573322.2019.1574731
    Tidskriftsartikel