Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2022-02-01

Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för grundlärare F-3 (APG244)

V3AET (VT22, 100%, Dag, Normal, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

  • Dimenäs, J. (2020). Vetenskap och beprövad erfarenhet: forskningsmetodik för förskollärar- och lärarprofessionen (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147129188
    Bok / Antologi
  • Ejlertsson, G. (2019). Enkäten i praktiken: en handbok i enkätmetodik (Fjärde upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144131443
    Bok / Antologi
  • Fejes, A., & Thornberg, R. (Red.). (2019). Handbok i kvalitativ analys (Tredje upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147129706
    Bok / Antologi
  • Larsen, A. K. (2018). Metod helt enkelt: en introduktion till samhällsvetenskaplig metod (Andra upplagan). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789151100111
    Bok / Antologi
  • Svensson, P. (2015). Teorins roll i kvalitativ forskning. I G. Ahrne, & P. Svensson (Red.), Handbok i kvalitativa metoder ( ss. 208-219). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147112241
    Övrigt:Kapitelutdrag kommer att finnas tillgängligt under kursmaterial på Learn
    Kapitel i bok (antologi)
  • Thurén, T. (2019). Vetenskapsteori för nybörjare (Tredje upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147127788
    Bok / Antologi
  • Vetenskapsrådet. (2017). God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet.
    Övrigt:Kan hittas på Vetenskapsrådets hemsida
    Myndighetspublikation
  • Vinterek, M. (2008). Elevers textläsning - en undersökning med hjälp av enkäter. I C. Rönnqvist, & M. Vinterek (Red.), Se skolan - Forskningsmetoder i pedagogiskt arbete ( ss. 13-25). Umeå: Umeå universitet.
    Övrigt:Länk till artikeln kommer att finnas tillgänglig under kursmaterial på Learn
    Kapitel i bok (antologi)
  • Därtill tillkommer vetenskapliga rapporter, artiklar och avhandlingar om ca 300 sidor.
    Text